Jednou je lépe, ale
většinou to stačí jen na přežití. Tak by se dal popsat situace brněnského
Zetoru. V době, kdy zemědělství v Evropě zásluhou dotačních systémů stagnuje a
prodává produkci za velmi nízké ceny, stagnuje i trh zemědělských strojů. V
ostatním světě je největší zájem o malé traktory. Malé traktory se rozhodl
prodávat i Zetor, i když jejich výrobu přenechal jihokorejské společnosti TYM.
Výroba vlastního malého traktoru by mohla začít nejdříve za dva roky, až bude
dokončen vývoj.
Jak bude spolupráce
Zetoru s jihokorejskou TYM vypadat. V Koreji se vyrobí základní části traktoru,
které poputují do Brna, kde po zakoupení ostatních součástek v Evropě, budou
traktory Hortus a Ultilix montovány. Dostanou barvu a logo Zetorů. S designem
Zetoru zatím jihokorejská firma nesouhlasila, ale je naděje. Předpokládá se
výroba asi 500 ks těchto malých traktor. Toto množství by mělo jít na evropský
a americký trh.
Mimo malých traktorů
by se měl v Brně Crystal o výkonu 170 PS. Pracuje se na zvýšení výkonu na 200
PS. Tyto traktory vy měly mířit na český a slovenský trh. Předpokládá se zájem
z Polska a Velké Británie. Zetor stále vzpomíná na minulost, kdy jeho výrobky
mířily do 130 zemí, a jsou stále určité naděje, že se tam alespoň částečně
vrátí.
V Zetoru se také
pracuje na elektrickém pohonu a robotech-traktorech ovládaných GPS. Řídící
jednotka pak upravuje provoz traktoru jako takového. V rámci takzvaného
precizního zemědělství je traktor řízený počítačem, který stroj dokáže ovládat,
a to s přesností na dva a půl centimetru. Elektropohon však v současnosti v
celém odvětví není na pořadu dne, ačkoliv v horizontu pěti deseti let se může
situace změnit. Jak se tedy v budoucnu práce s traktorem promění? Dojde ke
změně celé infrastruktury, která bude s autonomními traktory počítat. Jeden
operátor bude dálkově řídit například tři, čtyři traktory najednou z tepla
kanceláře, kde uvidí všechny statistiky. Traktor bude jezdit ve svém perimetru,
v případě, že bude potřeba stroj dobít, nebo natankovat, se stroj na konci
směny sám zaparkuje do dokovací stanice.
Žádné komentáře:
Okomentovat