Někdy v 17. století se objevuje pojem univerzálních práv, ovšem v jakési oslabené podobě, protože není založen na rovnosti a důstojnosti všech lidí jako rovnocenných dětí jednoho Boha, ale na čistě kmenovém morálním kodexu, který se liší od národa k národu, stejně jako zákony, které upravují soužití. Jediné, co spojuje evropská města, je obchod – ale ani v tomto případě nemůžeme hovořit o „Evropě“, protože žádná taková jednota neexistuje.
Morálně je Evropa rozdělena mezi seveřany uctívající Odina a Thora, středomořský kult Mithry, západní chalífáty a keltské fanatiky Beltine a Samhain na Britských ostrovech.
Kalendář určují zemědělská období: čas sklizně, čas setí, čas obětí bohům. Mezitím je Evropa, ovládaná pohanskými věrami a kulturně zaostalá, z části pohlcena islámem, který využívá jak morální vakuum zanechané sekularisty osvícenství, tak i nekonzistentnost náboženství, která se klaní živlům přírody.
Jakkoli šíleně může tento imaginární scénář znít, je to přesně ta Evropa, kterou se před dvaceti lety snažili vytvořit nejvýznamnější evropští vůdci. A je to nakonec Evropa, kterou nyní mají: nihilistická, sekularistická Evropa, která, jak řekl Chesterton, nevěří v Boha, a proto věří v cokoli; která opouští lidská práva; která již nevidí lidský život jako něco, co má nezpochybnitelnou vnitřní důstojnost; která povoluje zabíjení nenarozených lidských dětí, ale zakazuje hrubé zacházení se zvířaty, kterým nabízí environmentalistický kult, děsivě připomínající předkřesťanské pohanství. A mezitím samozřejmě pomalu podléhá islamizaci a přihlíží, jak její vlastní lidé umírají při teroristických útocích, aniž by byla schopna čelit problému nelegální imigrace.
Nevím, zda to bude mít nějaký význam, ale Trumpova stručná a přímá slova nějak evropským vůdcům připomněla jejich největší selhání. Při reflexi této neodpustitelné kolektivní katastrofy si nelze nevzpomenout na staré kázání Ronalda A. Knoxe:
Křesťanskou církev můžeme opustit jen kvůli nějakému duchovnímu domovu, který je pro nás větším domovem než katolická církev… Kde máme vázat takové zjevení, takový duchovní domov, takové zdroje inspirace? Nikde; na světě není žádný jiný systém, který by si činil byť jen nárok na to, co si činí církev. Máme snad opustit křesťanskou víru kvůli něčemu menšímu, než je křesťanská víra?
Žádné komentáře:
Okomentovat