Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

neděle 16. května 2021

150 let od otevření první ozubené železnice v Evropě

  Před 150 lety se ze švýcarského Vitzau do Staffelhöhe na vrchu Rigi prvně rozjela lokomotiva po ozubené železniční trati v Evropě. Tím konstruktér lokomotiv Niklaus Riggenbach (1817-1899) v roce 1871 oživil horskou oblast a zasloužil se o vznik turistické tradice. 

1871

Inženýr Niklaus Riggenbach, rodák z Alsaska, po mnohaleté praxi ve Francii a Německu nabídl svůj vynález Švýcarské centrální dráze, která se na různých horských tratích potýkala s prokluzem kol lokomotiv. Na ozubenou železnici měl patent už z roku 1963, ale mimo Švýcarska se zatím nikdo v Evropě  ozubenou dráhu neodvážil postavit. 

Stavba tratě na Rigi začala v roce 1869 a trvala 2 roky. Stavbu v hodnotě 1,3 milionu franků financoval štrasburský investor Casimir Friedrich Knörr. Kanton Luzern mohl povolit jen stavbu pětikilometrové horské železniční tratě Vitznau-Staffelhöhe, s ozubenou třetí kolejí uprostřed. Se stavbou železnice nesouhlasil kanton Schwyzer, jehož územím vedla jediná cesta na vrch Rigi. Důvodem nesouhlasu byly obavy ze ztráty tržeb od turistů. Spory mezi kantony, které řešil spolkový soud, trvaly téměř do konce 20. století. K dohodě došlo v roce 1992, ozubenou železnici i lanovky z roku 1969 převzala společnost obou kantonů Rigi Bahnen AG.

1925
Provoz ozubené železnice byl slavnostně zahájen 21. května 1871, v den narozenin jejího stavitele Nikolase Riggenbacha. Počet cestujících se postupně zvyšoval až na 600.000 cestujících za rok. Atrakci potom objevili turisté z Číny, ale kapacita byla omezená. Před deseti lety přišel někdo s nápadem zmodernizovat železnici tak, aby vozila ještě víc cestujících. Proti zřízení "Rigi-Disney-Parku" bojuje několik hnutí, která na petice sbírají podpisy.

Projekt nové dráhy na Rigi byl zatím odložen. Rigi, jednu z nejlépe vybavených (9 lanovek) turistických oblastí Švýcarska, značně poznamenala pandemie koronaviru, neboť počet návštěvníků klesl v loňském roce na polovinu. Tržby poklesly, provozovatelé lanovek odkládají opravy a modernizaci. Nedostatek příjmů ohrožuje asi 120 majitelů horských chat. Jeden z aktivistů proti rozšíření horské dráhy René Stettler podnikatele uklidňuje, že snížení počtu turistů bude po pandemii možné bohatě nahradit zvýšením cen. Tvrdí, že více se dá vydělat při menším množství návštěvníků. "Rigi:800.000 stačí." 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.