Před 150 lety se ze švýcarského Vitzau do Staffelhöhe na vrchu Rigi prvně rozjela lokomotiva po ozubené železniční trati v Evropě. Tím konstruktér lokomotiv Niklaus Riggenbach (1817-1899) v roce 1871 oživil horskou oblast a zasloužil se o vznik turistické tradice.
1871 |
Inženýr Niklaus Riggenbach, rodák z Alsaska, po mnohaleté praxi ve Francii a Německu nabídl svůj vynález Švýcarské centrální dráze, která se na různých horských tratích potýkala s prokluzem kol lokomotiv. Na ozubenou železnici měl patent už z roku 1963, ale mimo Švýcarska se zatím nikdo v Evropě ozubenou dráhu neodvážil postavit.
Stavba tratě na Rigi začala v roce 1869 a trvala 2 roky. Stavbu v hodnotě 1,3 milionu franků financoval štrasburský investor Casimir Friedrich Knörr. Kanton Luzern mohl povolit jen stavbu pětikilometrové horské železniční tratě Vitznau-Staffelhöhe, s ozubenou třetí kolejí uprostřed. Se stavbou železnice nesouhlasil kanton Schwyzer, jehož územím vedla jediná cesta na vrch Rigi. Důvodem nesouhlasu byly obavy ze ztráty tržeb od turistů. Spory mezi kantony, které řešil spolkový soud, trvaly téměř do konce 20. století. K dohodě došlo v roce 1992, ozubenou železnici i lanovky z roku 1969 převzala společnost obou kantonů Rigi Bahnen AG.
1925 |
Projekt nové dráhy na Rigi byl zatím odložen. Rigi, jednu z nejlépe vybavených (9 lanovek) turistických oblastí Švýcarska, značně poznamenala pandemie koronaviru, neboť počet návštěvníků klesl v loňském roce na polovinu. Tržby poklesly, provozovatelé lanovek odkládají opravy a modernizaci. Nedostatek příjmů ohrožuje asi 120 majitelů horských chat. Jeden z aktivistů proti rozšíření horské dráhy René Stettler podnikatele uklidňuje, že snížení počtu turistů bude po pandemii možné bohatě nahradit zvýšením cen. Tvrdí, že více se dá vydělat při menším množství návštěvníků. "Rigi:800.000 stačí."
Žádné komentáře:
Okomentovat