Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

středa 31. března 2021

Rychlík Vindobona se brzy může vrátit na svou původní jižní trasu

Pokud další jednání skončí dohodami a budou odstraněny hlavní problémy, měl by se v prosinci 2022 rychlý mezinárodní vlak Vindobona (Vídeň-Praha-Berlín) po 30 letech vrátit na svou původní trať mezi Vídní a Prahou (Dráha Františka Josefa), po které jezdíval v letech 1957 až 1992. Nedávná jednání mezi dolnorakouským ministrem Ludwigem Schleritkzem s českým náměstkem ministra dopravy Janem Sechterem byla úspěšná.

Slovo Vindobona vyvolává záchvaty nostalgie a melancholie u všech pamětníků podél Dráhy Františka Josefa mezi Vídní, Českými Velenicemi a Prahou. Vindobona to v roce 1957 byla střela, která prorazila "Železnou oponu." Vídeň opět byla nejkratší železniční tratí spojena s Prahou a Berlínem, i když jen východním. Provoz Vindobony střídavě zajišťovaly tři státní dráhy: rakouské ÖBB, československé ČSD a východoněmecké DR (Deutsche Reichsbahn). V Berlíně na Vindobonu navazovalo spojení na trajekty do Skandinávie. Vindabonou proto cestovali hlavně diplomaté, obchodníci a podnikatelé ze zemí skandinávských a zemí jihoevropských. Češi mohli do Vindobony nastupovat v Českých Velenicích, Táboře, Praze, Ústí nad Labem a Děčíně, ale vnitrostátní doprava v ní do počátku 80. let nebyla povolena. Po uvolnění vnitrostátní dopravy v 80. letech Vindobona zastavovala ještě v Třeboni a ve Veselí nad Lužnicí. 

O vyhnání Vindobony z Dráhy FJ se nezasloužili komunisté, ale zelení ekofašisté rakouští a čeští. Rakouští zelení dosáhli zákazu provozu dieselových lokomotiv v rakouských chráněných přírodních oblastech, čeští zelení v oblasti mezi Majdalenou a Nagelbergem blokovali těžbu štěrkopísku tak dlouho, až jeho veškerá doprava přešla z kolejí na silnice. Tím byla odložena elektrifikace tratě České Velenice-Veselí nad Lužnicí. V roce 1992 bylo nejkratší železniční spojení Prahy s Vídní zrušeno. Vindobona byla převedena na silně frekventovanou dvoukolejnou trať Vídeň-Břeclav-Brno-Praha. Tím její pověst upadala, až v roce 2014 z jízdních řádů zmizela. V roce 2020 se opět objevila.

Vindobona chybí už 30 let především lidem z dolnorakouské oblasti Waldviertel (Podlesí), a tak dolnorakouský ministr dopravy Ludwig Schleritzko dělá vše proto, aby se zase vrátila na původní trať. Jeho představa je, že zpočátku by Vindobona na trati Vídeň- České Velenice-Praha-Berlín mohla fungovat jako víkendové spoje v pondělí a v pátek. Po dokončení železničního koridoru Veselí nad Lužnicí-Praha a elektrifikaci tratě České Velenice-Veselí nad Lužnicí, což se předpokládá v roce 2023, by už Vindobona měla po původní trati jezdit denně. Úsek z Českých Velenic do Prahy by měla zvládnout za 2 hodiny, za 4 hodiny z Prahy do Berlína.











 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.