Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

neděle 8. března 2020

Mýdlo nad zlato. Zahradníček komentuje

8.3.2020; 14:03  - Koronavirus mění svět. Zatím ne tolik, aby přemohl lidskou pýchu. Lidé blázní, skupují roušky a respirátory, zásobují se potravinami jako křečci na zimu, přitom si nechtějí nic ze svého pohodlí odříci.
Ilustrační foto
Ve středověku byly epidemie,  hlavně moru, zdůvodňovány jako trest boží. Dnes je lidstvo vzdělané a moderní, takže se najdou důvody vzniku a šíření nemoci. A tím to končí. Zdravotnictví tahá problém (koronavirus) za ocas, ale zatím ho nezastavilo.

Nové smrtelné chřipky a podobné virové nemoci  se v Asii objevují v určitých intervalech a šíří se po celém světě. Vědci na nemoci reagují s menším či větším zpožděním a než připraví plány a vyvinou vakciny proti nemoci, epidemie vybije energii při zabíjení pár tisíců či milionů lidí a ustoupí do pozadí. Když epidemie ustoupí, brzy se na sliby zapomene, protože peníze od soukromých institucí a sponzorů přicházejí na jiné priority, než jsou minulé nemoci. Vytrvalé investice proti koronavirům nepřicházejí. Bez státních investic se výzkum prevencí nebude zabývat. Toto by měla být parketa EU.

Předpovědi o hraní fotbalu bez diváků, kvůli koronaviru, se o tomto víkendu ještě nesplnily, diváci na tribuny stadionů můžou. Hrálo se včera také v Plzni a to, co předváděli rozhodčí, mě docela rozesmutnělo a možná potvrdilo všeobecný názor, že bohatým klubům jako Sparta, Slávie a Plzeň se měří jiným metrem než ostatním. Budějovické Dynamo vstřelilo gól, proti kterému nikdo neprotestoval, ale uznán na přání rozhodčího u videa nebyl, protože několik vteřin před tím údajně došlo někde v hloubi pole k přestupku hráče Dynama. Byla tam i další podivná rozhodnutí ve prospěch Plzně. Dneska liga pokračuje tradičním pražským derby Slávie - Sparta. Oba vykřičené kluby jsou na jaře v útlumu, takže se nedá očekávat nic jiného než plichta. Jsem zvědavý, kolik diváků přijde, Pražáci jsou totiž v hysterii z koronaviru jasná jednotka.

Při nedělní ranní hygieně a pohledu na tenký plátek mýdla mne napadlo, že bych měl zásobu o jeden kus doplnit. Na koronovirus ani na spotřebitele-křečky, kteří doposud snad mýdlo nepoužívali, jsem nepomyslel.  Mýdlo jsem nekoupil. "Nemáme" jako za socializmu. A to jsem prošel dva supermarkety. Zážitky z dnešního nákupu mám spíš rozpačité.

V prvním obchodě jsem se prodral přes fronty u pokladen a zamířil k pokladně samoobslužné. Zboží na váze v pořádku, ale monitor hlásí, že mám počkat, až někdo potvrdí můj věk. Čekání na asistentku naštěstí netrvalo déle než 2 minuty. Na váze totiž byla má plechovka Krušovického královského piva, což je 4,2 procenta alkoholu, a alkohol může člověk zakoupit jen tehdy, když obchod zjistí, že zákazník je plnoletý. V druhém supermarketu jsem také marně hledal mýdlo, kterého tam dříve bývalo snad několik desítek druhů. Tentokrát nic, ani ta nejdražší mýdla, ani tekuté mýdlo. Po zaplacení mě čekal problém u pokladny a nevrlé pohledy lidí stojících ve frontě. Zaplatil jsem kartou. Pokladní, už v létech, mi nedala účtenku a odbavovala dalšího zákazníka, tak jsem čekal. Hodila mi ji. Nikdy účtenky neprohlížím, tentokrát jsem měl nějaké vnuknutí a na účtenku se podíval. Dvakrát klobása za 52 korun, ale já mám jen jednu. Mávnou nad tím rukou? Ať si mou padesátikorunou obchod pomůže.

Tak to ne! Vyděláváte na chudém lidu miliardy. Vrátil jsem se k pokladně. Pokladní zkoumala jestli nemám druhou klobásu schovanou v tašce nebo košíku, potom volala nějakého šéfa, který zase zkoumal, jestli tu druhou klobásu nemám někde ukrytou. Potom se dohadoval s pokladní co se mnou udělat jak mi vrátit peníze. Na kartu, kterou jsem platil prý je vrátit nemůžou, a když je vezmou z pokladny, budou tam chybět a pokladní je bude muset zaplatit ze svého. Což pokladní nakonec udělala, neboť fronta zákazníků rostla a v neděli je to s pracovní dobou pokladních všelijaké, takže jiné pokladny nefungují.

Situace, kdy zákazníci reklamují nákup se odehrávají často, prodavači jsou jen lidé, chybička se stane. Pokladní  supermarketu z toho, že ošidí zákazníka, samozřejmě nic nemá. Nepochopitelný však je celý proces reklamace, zvláště když každou pokladnu sledují nejméně dvě kamery. Proč není možné průběh nákupu přehrát si hned u pokladny, a před zákazníkem? Mám dojem, že zájem obchodu je: složitými dlouhými obstrukcemi a netrpělivě čekajícími zákazníky ve frontě odradit od reklamací  i ojedinělé hnidopichy, jako jsem dnes byl já. Většina zákazníků účtenky totiž nekontroluje, velké množství si je ani nebere. A obchod prosperuje.
Josef Zahradníček 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.