Dvacátého osmého července 1976 došlo k nejtragičtější letecké
nehodě ČSA na území tehdejšího Československa, když pádem do rekreační vodní
nádrže Zlaté piesky u Bratislavy skončil let stroje Il-18. Zahynulo 76 osob,
přežily 3 lidé (dva Češi a jeden Francouz).
Před 40 lety – 28.
července 1976 – startoval v 8.52 hodin z pražského ruzyňského letiště čtyřmotorový turbovrtulový letoun Iljušin Il-18B
na pravidelné vnitrostátní lince do Bratislavy, všechno se zdálo být v
nejlepším pořádku. Až téměř k Bratislavě, probíhalo naprosto normálně.
Podezřelé je, že na
palubě mezi 79 cestujícími (69 platících, 4 zaměstnanci ČSA, čtyřčlenná posádka
a 2 palubní průvodčí) byl i jeden mechanik, který měl za úkol pozorovat motor
číslo 4. V předvečer osudného letu se totiž letoun vrátil z lybijského Tripolisu
a posádka hlásila, že signalizace od tohoto motoru pracuje nepřesně. V Ruzyni
však žádnou závadu nenašli.
Příčina tragédie
byla zřejmě jiná. Nejprve letadlo nedostalo povolení k zahájení klesání. Potom
kapitán, místo aby začal klesat kroužením, zvolil riskantní strmý sestup.
Následkem intenzivního brzdění se automaticky vypnul 3. motor a mechanik asi
omylem ve zmatku vypnul i 4. motor.
Stroj se neovladelně začal stáčel doprava. Letadlo minulo řídící věž a začalo
opakovat okruh, v 9.37 hodin dopadlo do jezera v rekreačním areálu Zlaté
piesky. Nárazem do vodní hladiny se oddělila křídla a trup se rozlomil na dvě
části, přičemž přední část klesla ke dnu a zadní plavala. Zahynulo 76 lidí.
Bratislavská letecká tragédie byla největší, ale slávabohu poslední v historii naší země i
společnosti ČSA. Od té doby se tuzemsku i našemu národnímu leteckému dopravci
velké tragédie vyhýbají.
Žádné komentáře:
Okomentovat