"Zasněně lyrická, ale i spontánní a temperamentní, prostě typ
bláznivého děvčete, který divák bude milovat." Tak viděl herečku
Natašu Gollovou režisér Martin Frič, v jehož filmech se proslavila.
Nataša Gollová se narodila 27. února 1912 v Brně jako Nataša
Hodáčová, křestní jméno dostala podle hrdinky Tolstého románu Vojna a mír.
Zapsala se na Filozofickou fakultu UK, odkud ale odešla kvůli divadlu. Na
jevišti začínala v roce 1934 v Olomouci, rok nato dostala angažmá v Divadle na
Vinohradech. Již v roce 1932 ale debutovala ve filmu epizodní rolí ve snímku
Kantor Ideál. Zlomem v kariéře pro ni byl rok 1939, kdy zazářila v první české
crazy komedii Eva tropí hlouposti.
Po boku Oldřicha Nového se proslavila například ve snímcích
Kristian, Hotel Modrá hvězda
či Roztomilý člověk. V životě ale měla Nataša
Gollová, od jejíhož úmrtí uplynulo 29. října čtvrtstoletí, blíže spíš ke svým
rolím křehkých a lyrických dívek.
Říká se, že z prvorepublikových hereček byla Lída Baarová
nejkrásnější, Adina Mandlová nejsvůdnější a Gollová nejvzdělanější. A bylo tomu
asi tak, i díky tomu, že její otec byl poslanec a právník František Xaver Hodáč
a dědeček profesor historie Jaroslav Goll, po němž si později zvolila umělecký
pseudonym. Gollová ovládala několik cizích jazyků, studovala i v Anglii,
věnovala se baletu, hrála na klavír a jezdila na koni.
Osudný byl
vztah s českým Němcem Wilhelmem Söhnelem. Poválečný režim jí navíc připočetl
účinkování v německé veselohře Vrať se ke mně, pro niž se Gollová zbavila svého
ruského jména a nahradila ho nezávadným Ada Goll. Nepomohlo jí ani těsně po
osvobození ošetřování bývalých vězňů v Terezíně, kde se nakazila tyfem. Režim
ji označil za kolaborantku a zbavil možnosti hrát v Praze.
V roce 1947 se Gollová provdala za divadelního režiséra Karla
Konstantina, s nímž odešla do Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Před kameru se vrátila v roce
1951 ve Fričově historické veselohře Císařův pekař - Pekařův císař. Od roku
1955 byla členkou Divadla satiry, pozdějšího ABC, kde zůstala až do odchodu do
důchodu v roce 1971. V osmdesátých letech se Gollová objevila ještě v několika
televizních inscenacích.
Žádné komentáře:
Okomentovat