České dráhy se zbavují nejen zaměstnanců, ale i stovek nejrůznějších údajně zbytečných nemovitostí. K prodeji je více než devět set nemovitostí nejrůznější povahy – pozemky, sklady, administrativní a obytné budovy.
Jedná se například o objekty na trati z Českých Budějovic do Českých Velenic, která byla nedávno elektrizována a modernizována. Nádraží v Borovanech, Nové Vsi u Českých Budějovic a Jílovicích chtějí ČD prodat.
Obce by o ně měly zájem, protože jsou v nich byty, ale platit tržní ceny za sporadicky udržované objekty nehodlají. O bezplatném převodu se České dráhy nechtějí vůbec bavit. Vyplatí se jim prodat několik atraktivních objektů a zbytek nechat zchátrat a zbořit.
Na prodej je i rozlehlé nádraží Ústí nad Labem-sever a další nádraží na trati Ústí nad Labem – Děčín. Na mezilehlých stanicích nejsou potřeba výpravčí. I jiné profese, například pokladní, jsou ve stále větším počtu stanic omezovány.
„České dráhy se snaží prodat veškerý zbytný majetek ve svém vlastnictví. Mezi kupující patří i nájemníci bytových domů, kteří mají přednostní právo na koupi nemovitosti, ve které mají pronajatý byt," řekla serveru lidovky.cz mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Cena budov jistě bude ve většině případů převyšovat možnosti nájemníků.
V Praze se další osud ohrožených nádraží stal už věcí veřejnou, až politickou. V současnosti občanské organizace vyvíjejí obrovský odpor proti zbourání funkcionalistického Nákladového nádraží Žižkov. Developerským záměrům, na kterých se ale podílejí i České dráhy, může zabránit jen ministr kultury, který nevyhoví odvolání proti vyhlášení objektu stavební kulturní památkou.
Otazníky jsou i v případě budoucnosti Masarykova nádraží a jeho okolí. V nejbližších dnech budou představeny studie, které vzešly z urbanistické soutěže vyhlášené developerem.
Žádné komentáře:
Okomentovat