Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

sobota 18. února 2012

Praga V3S dnes slaví šedesátku.

Praga V3S je bezesporu služebně nejstarším motorovým vozidlem, které je možné denně vidět v běžném provozu. Celkem právem "vejtřeska" dostala přívlastek nesmrtelná.



Poprvé Praga V3S vyjela z tovární haly v pražských Vysočanech 18. února 1952. Tehdy šlo ještě o prototyp, a to přísně utajovaný. Šlo totiž o armádní zakázku. V průběhu více jak půl století ale "vejtřaska" nalezla uplatnění v celé řadě dalších oblastí.


Československá armáda si vývoj nového nákladního automobilu objednala v roce 1951, protože v té době se vojáci přesunovali z velké části pěšky, koňmo a vlakem. Armáda měla k dispozici nejednotný vozový park tvořený vozy, které na československém území zůstaly na konci války po cizích armádách nebo poválečné domácí výrobky (Škoda 706 a Praga RN a RND). Armáda potřebovala vůz do terénu, kde se po válce vyráběná silniční vozidla, mimo příliš robustní Tatry 111, neuplatnila. Proto si objednala nákladní vůz střední velkosti, hnaný všemi koly.

Jednalo se o tajný projekt. Termín na dokončení dokumentace byl 4 měsíce. Konstruktéři Ing. Lanc a Ing. Korbel jistě tenkrát netušili, že takto narychlo nakreslený vůz se stane nejslavnějším a nejdéle vyráběným československým nákladním vozem. Vzorem se zřejmě stala vzduchem chlazená dvanáctiválcová Tatra 111, která se ve službách Wehrmachtu tolik osvědčila v ruské zimě (nepotřebovala vodu). Snímek pod odstavcem:



Ve Vysočanském závodě se P-V3S vyráběla do roku 1961, potom byla 20 let vyráběna v Avii Letňany. Odtud byla výroba předána do Bratislavy. Tam byla začátkem 90. let ukončena.

Vzduchem chlazený kopřivnický šestiválec ("rozpůlený" motor T-111) je sice hlučný, ale spolehlivý. Pro startování v zimních podmínkách dostal motor přídavné zařízení pro vstřikování éteru. Všechna kola jsou vybavena kolovými redukcemi, které zvětšily světlou výšku a zlepšily průchodnost terénem, obě zadní nápravy mají uzávěrky diferenciálu. Užitečná hmotnost vozu je 5 tun na silnici, 3 tuny v těžkém terénu nebo 22 vojáků.



Kariéra nezdolného vozu Praga V3S ještě není ukončena. Je spousta stavebních, rybářských a dalších firem, potřebujících se dostat do kopcovitého nebo bahnitého terénu, a za P-V3S nejsou schopny najít náhradu. Vejtřasek se zcela nezbavila ani armáda, stále jsou připraveny v garážích. (R.Fischer, 18.2.2012)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.