Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

pátek 1. listopadu 2024

Památka zesnulých


 Na počátku listopadu slavíme Památku všech věrných zesnulých, lidově nazývanou Dušičky. Rozšíření této památky se připisuje benediktinům, především opatovi sv. Odilovi z reformního opatství Cluny ve Francii kolem roku 1000. 

Slavení tohoto dne je jistým specifikem hlavně v katolické církvi. Mnozí nekatolíci se staví proti modlitbě za zemřelé, když říkají, že tato modlitba nemá oporu v Písmu svatém. Tato poznámka je zčásti pravda, neboť přímé zmínky o modlitbě za mrtvé jsou jen v Druhé knize Makabejské, která se zachovala jen řecky a kterou židé ani velká část protestantů neuznává za text s jistotou inspirovaný božským Autorem poselství bible.

Navíc mnozí zpochybňují nauku o očistci, která také nemá přímou oporu v bibli. Mezi církevními otci byly tyto otázky chápány rozdílně. Právě díky tomu, že patristická teologie vychází hlavně z Písma sv., jsou na modlitbu za zemřelé a tématiku očistce mezi otci různé pohledy. Významný historik Jacques Le Goff ve své knize Zrození očistce mluví o tom, že koncept a název očistce vzniká před rokem 1000 na katedrální škole při pařížském dómu Notre Dame, z které později vzniká Sorbonna. V tomto prostředí se rozvíjí přímá linka mezi modlitbou za zemřelé a konceptem očistného ohně – očistce. Nejprve se mluvilo o očistném ohni, především na základě 1. Kor. 3, 15: „Když mu dílo shoří, utrpí škodu; sám bude sice zachráněn, ale projde ohněm“. Na základě řeči o ohni se později začalo mluvit o očistném ohni (ignis purgatori), z toho označení pak vzniká název purgatorium – očistec.

Jak odpovídat těm, kdo zpochybňují modlitbu za zemřelé a koncepci očistce? 

Obecně lidské je mít vztah ke svým předkům, těm, kteří nám předali život, kulturu a mnoho dalšího. Mnohé kultury praktikovaly kult zemřelých předků, případně se pokoušely s nimi komunikovat a případně získat jejích přízeň a pomoc pro ně a od nich před něčím, co člověka přesahuje, tedy před různě chápanými božstvy. 

Nakonec i ve Starém zákoně se o tomto mluví a děje se to, byť je to zapovězeno (1. Sam 28, 7). Tedy nějaký vztah ke svým zemřelým mají téměř všechny kultury, když chtějí pro své zemřelé dobro a přízeň božstev, nebo pravého Boha Hospodina. Snaha o vzájemnou pomoc se zemřelými je tedy velmi častá v různých dobách a kulturách.

Pokud jde o důvody teologické, dobře víme na základě Písma svatého a z něj odvozené nauky církve, že po smrti člověka se oddělí duše od těla a následuje tzv. individuální soud. Ten, kdo žil dobře a svatě, jde do nebe. Kdo se rozhodl jít proti Bohu a jeho dobrému plánu s člověkem, odmítne Boha a chce konat zlo, půjde bohužel do pekla, neboť Bůh respektuje svobodu člověka. Zkušenost však říká, že u velké části lidí je to tak někde mezi těmito krajními póly.

 Velká část lidí chce konat dobro a mnohdy ho koná, často však také podléhá slabosti a hřeší. Zdá se, že pokud z Písma víme, že do Nebe nevejde nic nesvatého, musí být nějaké očištění, Zj. 21, 27: „A nevstoupí tam nic nesvatého ani ten, kdo se rouhá a lže, nýbrž jen ti, kdo jsou zapsáni v Beránkově knize života“. V tomto smyslu se tedy nějaký očistný proces před vstupem do nebe, onoho plného patření (hledění) na Boha, zdá docela logickou variantou.

Písmo svaté o modlitbě za zemřelé mluví minimálně, a o očistci v podstatě vůbec ne, tak to, co učí církev o těchto posledních věcech člověka, je velmi smysluplné. Z kombinace Božího zjevení a běžné lidské zkušenosti je nauka o očistci dokonce velmi smysluplná a logická.

Je na každém z nás, jak možnosti duchovní podpory pro naše zemřelé skrze modlitbu a získání odpustků využijeme, nebo jestli je opomeneme.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.