Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

neděle 5. března 2023

Výročí nenápadného vynálezu, který zachránil mnoho lidských životů

 Dne 5. března 1872 získal George Westinghouse patent na vzduchový automatický tlakový brzdný systém. Také zásluhou tohoto vynálezu železnice v letech 1870 až 1910 uvedla celý svět do pohybu, jaký lidstvo nikdy předtím nezažilo. 

George Westinghouse byl jeden z nejproduktivnějších vynálezců, který má na svém kontě více než 300 patentů, ale také úspěšný obchodník a průmyslník, jenž založil 60 výrobních společností a zaměstnával více než 50 000 lidí.

Od mládí se u George projevoval značný obchodní talent a zájem o stroje. V patnácti letech narukoval do Newyorské národní gardy a bojoval v americké občanské válce. Po návratu domů v roce 1865 nastoupil na školu Union College.

K vynálezu samočinné tlakové brzdy dovedla Westinghouse osobní zkušenost. Pozoroval vlaky, pro které bylo zpomalení a zastavení velkým problémem. Brzdy na vagónech byly ovládané ručně, na každém vagónu musel být zaměstnanec-brzdič.

Westinghouse v roce 1869 přišel s revolučním řešením založeném na bázi stlačeného vzduchu. Na lokomotivu umístil kompresor a na všechny vagóny instaloval nádrže a speciální ventily. Celý systém byl propojen potrubím, přičemž propojování vagónů se dělo hadicemi se speciálními spojkami. Strojvůdce tak mohl zabrzdit i odbrzdit všechny vozy současně. Při sebemenší ztrátě tlaku v potrubí vlak automaticky brzdil. Tím byla vyřešena i záchranná brzda.

Dne 5. března 1872 pak George Westinghouse získal na tento automatický tlakový brzdný systém patent a mohl jej začít průmyslově vyrábět. K tomuto účelu založil společnost Westinghouse Air Brake Company (WABCO). Netrvalo dlouho a jeho brzdný systém převzaly téměř všechny železniční společnosti na světě. 

George Westinghouse zemřel 12. března 1914 v New Yorku ve věku 67 let . 

Vzduchové brzdné systémy obstály v konkurenci jiných systémů až do dnů dnešních, v současných vlacích stále fungují brzdy založené na principu vymyšleném Georgem Westinghousem v roce 1869. Na stejném principu fungují i brzdy většiny nákladní automobilů, traktorů a dalších velkých strojů.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.