Oblast rakouského Waldviertelu sousedícího s Jihočeským krajem se ani po 30 letech nechce smířit se zrušením (odkloněním přes Brno a Břeclav) rychlíku Vindobona, který v letech 1956 až 1991 obyvatelstvu příhraničního regionu umožňoval rychlé cestování mezi Vídní, Prahou a Berlínem.
Přímé vlakové spojení Praha - České Velenice - Vídeň už 30 let není. V loňském roce České dráhy zavedly vlak nazývaný Lužnice (Praha - České Velenice). V Českých Velenicích je nutné přestoupit na osobní vlak do Vídně.
České dráhy sice ohlásily od 11. prosince 2022 prodloužení trasy rychlíku Lužnice až do Vídně, to však Rakušanům nestačí. Vzpomínky na Vindobonu jsou nesmazatelné. Chtějí rychlík, který pojede až do Berlína, přičemž na českém území bude zastavovat jako v době největší slávy Vindobony: Veselí nad Lužnicí, Tábor, Praha, Ústí nad Labem. Rychlík Lužnice nyní musí ve Veselí a Českých Velenicích přepřahat z elektrické na dieselovou lokomotivu a opačně, což způsobuje prodloužení doby jízdy. Z Veselí do Českých Velenic jede Lužnice prakticky jako osobní vlak. Toto prosadila Praha, neboť se jedná o oblast ideální pro letní rekreaci Pražanů. Přestavba tratě Veselí nad Lužnicí - České Velenice na elektrický provoz je naplánována na rok 2026.
Jako jedna náhrada za Vindobonu by mělo být obnovení vlaku Silva Nortica jezdícího do Prahy přes České Budějovice. Tuto trasu prosazuje Jihočeský kraj s rakouskými ekology. Tento vlak jezdil krátce před rokem 2010. S tím rakouští aktivisté za obnovení Vindobony nesouhlasí, Silva Nortica je podle nich politický vlak, neboť i po dokončení koridoru České Budějovice - Praha by doba jízdy byla o 25 mnut delší než po trati přes České Velenice-Třeboň-Veselí nad Lužnicí.
Spoustu výhrad také mají i Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které nesouhlasí, aby rychlíky z Prahy a Gmündu končily na starém vídeňském nádraží Františka Josefa, ale byly vedeny po jiné trase na Hlavní vídeňské nádraží, kde je možný přestup na vlaky do Bratislavy a Budapešti.
Žádné komentáře:
Okomentovat