Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

sobota 6. února 2021

Tatra 600 jako nevítaný vetřelec ve Škodě Mladá Boleslav

 6.2.2021; 9:14  - Před 70 lety, na jaře 1951, byla v kopřivnické automobilce Tatra ukončena výroba osobních vozů. Stalo se tak podruhé během 10 let. V obou případech dočasně. Poprvé to bylo za války, kdy se továrna musela soustředit na výrobu nákladních vozů pro německou armádu, podruhé kvůli nastolení plánovaného hospodářství. Výroba exkluzivních Tatraplánů byla přesunuta k tradičnímu konkurentovi, do mladoboleslavské Škody.

Tatra 600 Tatraplán

Potřetí, zřejmě definitivně, byla sériová výroba osobních vozů v Kopřivnici ukončena likvidací plánovaného hospodářství po polistopadové privatizaci. 

V Tatře se ve třicátých letech vyráběly světem obdivované luxusní osmiválcové limuzíny s motorem vzadu. Ty byly drahé, takže došlo i na výrobu vozů Tatra T87 (T97), které měly čtyřválcový motor a skromnější celkové vybavení. Potom přišla válka a výroba osobních vozů mohla začít v roce 1945.

Nově vyvinutý vůz s označením Tatra T600 vycházel z předválečných modelů s aerodynamickými karosériemi. Slabý vzduchem chlazený motor (28 kW) a výkyvné poloosy se však nesvědčily. Kopřivnický šéfkonstruktér Vladimír Popelář se vydal do věznice na poradu s geniálním konstruktérem Hansem Ledwinlou, který si odpykával šestiletý trest za to, že jím zkonstruované nákladní vozy Tatra 111 se osvědčily Wehrmachtu na východní frontě. Po poradách ve věznici došlo k významným úpravám.  Čtyřválcový motor (boxer) dostal výkon  39 kW, což nebylo mnoho, ale zásluhou upravené karoserie, která měla velmi malý odpor vzduchu, dosahovala Tatra 600 rychlosti 130 km/hod.


V říjnu 1947 Tatra 600, která dostala název Tatraplán, byla hvězdou pražského autosalónu. Bohužel ještě se jednalo jen prototyp. Zájemci o novinku si museli počkat do roku 1948. Sériová výroba Tatraplánu začala 24. července 1948.  Do konce roku bylo vyrobeno 67 Tatraplánů. Zájem o osmiválcové Tatraplány byl v Rakousku, Švýcarsku, Holandsku, Německu, kam byly vyváženy. Putovaly však i do Číny nebo Kanady.

V roce 1948 se  řízení automobilového průmyslu v Československu ujaly komunistické orgány, které rozhodly, že výroba osobních vozů bude pouze v Mladé Boleslavi. Naopak v Kopřivnici bude výroba nákladních vozů. K přesunu výroby Tatraplánů z Kopřivnice do Mladé Boleslavi došlo v létě 1951. Výroba konkurenčního vozu škodovákům nevoněla, takže si s kvalitou vetřelce nedělali starosti. Tím trpěl především export, o poruchové vozy v zahraničí, kam byla určena jedna třetina produkce, zájem upadal. Přesto během jednoho roku bylo v Mladé Boleslavi smontováno 2100 Tatraplánů. Mimo sériové výroby bylo vyrobeno několik vozů závodních a také prototyp Tatraplán Cabriolet s naftovým motorem. Ten byl věnován sovětskému diktárorovi J.V.Stalinovi k narozeninám.

Tatraplán Cabriolet, dar pro J. V. Stalina

Výroba vozů Tatra 600 - Tatraplán skončila v roce 1952. Byly vyráběny většinou ve stříbrné barvě a dostávaly je především nejvyšší komunistické orgány, ministerstva, bezpečnost a velké průmyslové podniky. Tím se stávaly symbole komunistické totality. Protože se jednalo o vozy mimořádně zajímavé konstrukce a vzhledu, posloužily v Kopřivnici při vývoji vozů Tatra 603, kam se za několik let výroba osobních vozů vrátila.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.