Padesátá léta minulého století nebyla jen dobou nesplněných pětiletek znárodněného hospodářství, politických procesů, kolektivizace a branné výchovy. Na hranicích Československa byla spuštěna nepropustná "železná opona," přes kterou se zboží ze Západu do zěmě nemohlo dostat. To byla příležitost pro československé konstruktéry a techniky, kterých i po politických čistkách a emigraci bylo stále dost, navázat na vyspělost předválečného automobilového průmyslu. Největším problémem bylo dostat projekty z papíru do výroby. Vše muselo být požehnáno politickou elitou.
Tatra 603, která bez oprav a úprav najela jako služební vůz Mototechny 1 milion km |
.V těchto těžkých časech se v Kopřivnici v utajení zrodil luxusní automobil, který mohl soutěžit s jakoukoli konkurencí. Tatra 603 vycházela z koncepce slavných vozů Tatra (Tatra 77, Tatra 87, Tatra 600-Tatraplan), jimž dal podobu geniální konstruktér Hans Ledwinka. V 50. letech sice RVHP rozhodla, že automobily pro politické špičky (GAZ a ZIL) se budou vyrábět v SSSR, ale českoslovenští politici nepotřebovali koráby na vojenské přehlídky, nýbrž vozy pro denní provoz ve středoevropských podmínkách. Proto dostala Tatra povolení k výrobě vozu Tatra 603.
Tatra 603 s osmiválcovým motorem vzadu se poprvé představila v roce 1956 a byla spolu s novými typy vozů Škoda (Š-440 Oktávie a Š-445 Felicie) všude středem pozornosti. První vyrobený automobil Tatra 603 dostala jako pozornost manželka prezidenta Marie Zápotocká. Vůz se kvůli ceně, počáteční 95.000 korun, k obyvatelstvu nedostal (Š-440 stála 24.000 korun), mimo vládních a politických institucí ho kupovaly velké podniky. Tatra 603 byla vyráběna až do října 1975, kdy její prodejní cena v Mototechně byla 195.000 korun. Celkem bylo v v Příboře vyrobeno 20.422 vozů Tatra 603. Postupem času se měnily některé části karosérie, například karoserie s třemi předními reflektory a sáním na kapotě mělo jen 5.992 prvních vozů.
Tatra 603 z roku 1960 byla letos prodaná v Německu za 75.000 eur |
Aerodynamická Tatra 603 upalující po silnicích rychlostí až 180 km/hod byla při běžném silničním provozu beze sporu nejhezčím a nejrychlejším automobilem vyrobeným v socialistickém východním bloku. Není proto divu, že exempláře Tatry 603 v ceně 2 miliony korun, které se dnes, po 45 letech od skončení výroby, objeví, jsou sběrateli okamžitě koupeny. Nejvzácnější vůz Tatra však pochází z roku 1934 a jeho cena je nevyčíslitelná.
Žádné komentáře:
Okomentovat