5. září uplynulo 50 let ode dne, kdy na okruhu v italské MOnze zahynul Rakušan Jochen Rindt, který se v říjnu 1970 stal jediným pilotem Formule 1, jenž získat titul mistra světa po své smrti – in memoriam. Bylo mu 28 let.
Narodil se v roce 1942 v německé Mohuči. Když mu byl jeden rok, rodiče zahynuli, vyrostl u prarodičů ve Štýrském Hradci. Říkalo se o něm, že byl velmi sebevědomý, nesmlouvavý, až arogantní. Ale byl svůj jako o pár let později James Hunt. Za manželku pojal finskou modelku Ninu Lincolnovou, dceru bývalého závodníka a tenisového reprezentanta Curta Lincolna, společně se přestěhovali do Švýcarska, kde se jim narodila dcera Nataša.
Ze šedesáti startů získal šest výher, třináct pódií či deset pole positionů, ve Štýrském Hradci je po něm doteď pojmenována tramvajová zastávka (v provozu má být i tramvaj, která nese jméno mistrovského Lotusu) a jeho nehoda zase ukázala mezery v bezpečnosti v F1. Bylo to navíc i poprvé, co se Rakousko dostalo na mapu těch nejlepších. Což vedlo nejen k větší popularizaci sportu v zemi, ale snadnější cestě dalších jmen jako byly později Dr. Helmut Marko, Niki Lauda, nebo Gerhard Berger.
Léta šedesátá a sedmdesátá jsou poznamenána velkým rozvojem automobilizmu, což se odráželo ve velkém zájmu o motoristický sport. Výkony závodních vozů prudce vzrostly, ale tradiční materiály a závodní tratě na ně nebyly připravené. Dramatické okamžiky na závodech a spousta nehod, včetně tragických, lákaly diváky.
V roce 1965 Rindt vyhrál s Mastenem Gregorym prestižní 24 Hodin Le Mans a o čtyři roky později přešel v F1 do týmu Lotus, který disponoval magicky rychlým, avšak nebezpečným žihadlem. Když pak i Rindt dostal do ruky prototyp Lotus 72, památně pronesl: „V tom autě se buď zabiju, nebo se stanu mistrem světa.“ Splnilo se oboje.
Do Monzy tehdy Rindt přijížděl coby jistý lídr MS, který vyhrál pět z osmi závodů, jenže i s ním těžce otřásly nedávné tragické havárie, při nichž zemřeli jeho kamarádi Bruce McLaren a Piers Courage. Své manželce a dcerce údajně slíbil, že až se stane mistrem světa, skončí. Jenže při kvalifikaci v 15:44 dupl ve svém Lotusu před závěrečnou zatáčkou Parabolica na brzdu, porucha, vůz vletěl do svodidel.
Žádné komentáře:
Okomentovat