Letos
je 150. výročí zprovoznění celé železniční tratě z Vídně do Českých Budějovic,
Plzně a Chebu. Jednalo se o západní větev Dráhy Františka Josefa. Východní část
byla dostavěna v roce 1872. Dráha FJ měří celkem 710 km.
Někdy se uvádí, že
Dráha FJ byla postavenqa kvůli rychlým přesunům armády, jako odezva na porážku
rakouské armády u Hradce Králové v roce 1866. Není to pravda. Povolení k
výstavbě bylo vydáno už v roce 1863. Žádost podalo koncorsium založené Janem
Adolfem Schwarzenbergem, Ernstem Hoyos-Sprinzensteinem a Carlem Gundakerem von
Suttner. Konsorcium využilo ochoty bankéře Rottschilda vložit finanční
prostředky do staveb hlavních tratí. Dráha byla stavěna jako
"uhelná." Hlavním důvodem
výstavby tedy byla přeprava uhlí z Plzeňska do vídeňské plynárny.
60 inženýrů vyměřovalo
trať od roku 1863. Byl to nelehký úkol, který ztěžovalo jednání s majiteli
pozemků, a také zájmy měst, obcí a velkých podnikatelů. Některá města si
přála železnici až před radnicí, jiná o ní nechtěla ani slyšet. Znamenalo to
zvyšování nákladů, třeba na stavby mostů. Rakouský stát stavitelům a
provozovatelům dopravy odpustil daně během výstavby dráhy a na 10 let po zahájení
provozu, pod podmínkou, že podél trati postaví telegrafní sloupy a budou zdarma
přepravovat poštu a v nutných případech i armádu.
Nádraží České Velenice před rokem 2005 |
U nádraží v Českých
Budějovicích byla v roce 1882 až 1883 vystavěna nová výtopna s dvěma
rotundami. Obě měly společnou administrativní budovu a dílnu. Rotunda
I. patřila pod ředitelství Plzeň, Rotunda II. patřila pod ředitelství Steyer,
později Linec, pod které patřila Dráha císařovny Alžběty (Linec-České
Budějovice).
Motorový vůz M 152 (vpravo) v Č. Budějovicích |
Na trati byl rušný
provoz. Už za pět let po otevření trati jezdilo mezi Vídní a Chebem 110 lokomotiv, 450 osobních a 2083 nákladních
vagónů. Při zahájení provozu v roce 1870 trvala cesta z Vídně do Plzně 13
hodin. Nákladní vlaky neměly průběžné brzdy, pouze některé vagóny měly ruční
brzdy, které podle signálů z lokomotivy obsluhovali brzdaři sedící na vagónech.
Nádraží Borovany |
Po vzniku
Československa v roce 1918 Československé státní dráhy převzaly od monarchie
13.032 km železničních tratí. Všechna jména, která by připomínala
Rakousko-Uhersko, musela být odstraněna, na území Československa Dráha Františka
Josefa ztratila jméno a dostala čísla, na rakouském území nese jméno císaře
dodnes. Přes vytvoření státní hranice rychlíkové spojení mezi Vídní a Českými
Budějovicemi bylo až do počátku 50. let minulého století, mezi Vídní, Českými
Velenicemi a Prahou bylo až do roku 1992.
Nová Ves u Č. Budějovic: Nádražní budova z roku 1895 |
Rychlíky z Českých
Budějovic do Plzně tahaly hlavně lokomotivy 475 (Šlechtična), 555 (Němka), od roku 1958 lokomotivy
556 (Škokr).
V roce 1928 na méně
využívaných (nočních) spojích na České Velenice začaly jezdit motorové vozy M 120.3 poháněné
benzinovými motory Škoda (90 kW), které po válce, byly nahrazeny kopřivnickými
M 131 s motory Tatra (114 kW). Některé motorové vozy byly ještě v 60. letech v zimě vytápěny železnými kamny na uhlí, která stála uprostřed vagónu. Přikládal průvodčí. Během války kvůli nedostatku benzinu a nafty byly v provozu
jen parní lokomotivy. Začátkem 70. let byly staré vagóny s dřevěnými lavicemi nahrazovány východoněmeckými vagóny se sedačkami s koženkovým potahem. Po odstavení parních lokomotiv byly vlaky tahány motorovými lokomotivami různého typu včetně posunovacích. Na nočních spojích byly M131.1 nahrazovány motorovými vozy M 152 (Orchestrion), Po roce 1990 vozy M 272 (842).
E 650 RegioPanter |
Žádné komentáře:
Okomentovat