Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

středa 16. října 2019

60 let od zadržení italské stíhačky v Československu


Krátce po poledni 12. října 1959 italský pilot, podporučík Ernesto De Majo, klesá se svým thunderstreakem na dráhu 33 vojenského letiště v Hradci Králové. Až sem jej dovedli českoslovenští stíhači.
Výsledek obrázku pro Thunderstreak F-84 F.
Typ  letadla F-84, se kterým se Ital De Majo dostal nad Československo
Příběh italského stíhacího pilota, který si 12. října 1959 „zatančil“ nad Československem je téměř neznámý. Přišel čas vrátit se o šedesát let zpátky a do neuvěřitelného příběhu dosadit fakta.
Z italské základny 6. křídla italských leteckých sil (6. Stormo Aeronautica Militare) v Ghedi startuje v 10:50 dvojice stíhacích bombardérů Thunderstreak F-84 F. V kokpitech jsou usazeni podporučík Ernesto De Majo a poručík Ugo Zenoglio, pod jehož vedením bude cvičný let probíhat.

Po patnácti minutách letu na severovýchod prolétávají oba thunderstreaky rychlostí přes 700 km/h nad oblastí Cortina – Dobbiaco, těsně u rakouských hranic, když se Zenoglia rozhodne k levé stoupavé zatáčce do slunce kolem jedné alpské hory. De Majo se v tom okamžiku zaobírá kontrolou přístrojů v kabině a s instruktorem na chvíli ztratí oční kontakt. Pro takový případ ví, že musí dál pokračovat současným kurzem. Mladý podporučík se nad silnou vrstvou oblačnosti ocitne sám.

„PANTE VENTICINQUE, PANTE VENTICINQUE, MAYDAY, MAYDAY!“, ozývá se De Majův volací znak PANTE 25 na frekvencích, které má v kokpitu předvolené na radiostanici. Ale na místo odpovědi přichází jen silný rádiový šum, ve kterém nejde ničemu rozumět.

Když se po dlouhých minutách, zaneprázdněný řešením situace a manipulací s gyrokompasem, podívá do zpětného zrcadla, spatří stíny. Na jeho levé straně visí dva Migy-17. Jeden z nich jej po chvíli předlétne a přemístí se doprava, tak blízko, až De Majo rozpozná jednoznačnou gestikulaci pilota. Se srdcem tlukoucím až v krku pochopí, že mu nezbývá než Migy s československými výsostnými znaky následovat. Teď již navigační přístroje potřebovat nebude.
MIG-17, kterými čs. letci přinutili Itala přistát (ilustrační foto)
První letoun ze systému protivzdušné obrany, který italský F-84 F střetne, je Mig-17  z  českobudějovického letiště. Npor. Josef Falta jej dostihne západně od Kraslic ve 12:05 ve výšce 9 000 metrů. Přiblíží se na vzdálenost, ze které dokáže přečíst trupové číslo 6-37 a informuje o tom naváděcí stanoviště. Druhým je Mig-17 z Žatce s kpt. Jaroslavem Burešem.

Nesourodá skupina se blíží k královéhradeckému letišti, ale De Majův thunderstreak má příliš velkou rychlost i výšku, aby na neznámém letišti dokázal hned přistát. Rozhodne se opakovat a nad dráhou 33 provádí ukázkový průlet se zatáčkou doleva. Na druhý pokus to vychází a thunderstreak bezpečně, i když za použití brzdícího padáku, dosedá. Kolem italské F-84 F se sjíždí vojenská auta a navádějí jej na stojánku. Vojáci mají samopaly, celé letiště je na nohou.

Hráz nedorozumění prolomí českoslovenští stíhači Falta s Burešem, kteří De Maja zachytili, a po něm také přistáli. Lámanou angličtinou mu nabízí cigarety a obdivují jeho moderní pilotní přilbu z umělé hmoty. Českoslovenští piloti stále používali jen kožené kukly. De Majo se oběma letcům snaží vysvětlit, že pro závadu na přístrojích zabloudil. Nachází u nich pochopení.

V přátelské atmosféře jej velitel základny podplukovník Martinský pozve do kantýny, kde mu servírují oběd. V rozhovoru se svými potenciálními „protivníky“ usiluje o to, aby ihned informovali italskou ambasádu, ale hlavně poslali telegram rodičům do Verony se sdělením, že je naživu. Věří, že se vše rychle vysvětlí a on již na druhý den přeletí zpátky do Itálie.

Není znám odvážlivec, který telegram odeslal, jisté je, že tento telegram nakonec italského pilota vysvobodil. O tom, že pilot přistál v Československu a je zdráv se dozví italská veřejnost, takže StB nemůže jeho zadržení utajit a událost zneužít.

Idyla v kantýně skončí příchodem dvou příslušníků Krajské správy StB v Hradci Králové. Ti De Maja naloží do automobilu s tmavými skly a vyrazí na západ. Volha dorazí na dvůr věznice Ruzyně. Hned první výslech trvá víc než 11 hodin. Další dny, až do 20. října 1959, probíhaly nejméně desetihodinové výslechy.

Zprava na konci vyšetřování:
Podle našeho názoru nelze předpokládat, že ppor. De Majo při dalším vyšetřování sdělí nové podstatné poznatky. Vyšetřováním bylo zjištěno, že ppor. De Majo se dopustil trestného činu vniknutí na území republiky podle paragrafu 95 tr. z.

Na základě výše uvedeného navrhujeme:

1/ Vyhostit ppor. De Maja z území ČSR

2/ Přerušit trestní stíhání ppor. De Maja podle paragrafu 123 odst. 1/písm. d/ tr. ř.

3/ Provést demontáž letounu, novou podrobnou prohlídku komisí vojenských i civilních odborníků, a předat letoun v demontovaném stavu na čs. hranicích. Zdržení letounu na území ČSR zdůvodnit prováděním demontáže. Od italského státu požadovat úhradu výdajů spojených s udržováním, demontáží, zabalením a přepravou letounu.

4/ Prostřednictvím tisku, rozhlasu a televize využít celého případu propagačně.

Náčelník Správy vyšetřování MV: mjr. Brůcha

Náčelník VI. Správy MV: plk. Stavinoha

Vypravoval: mjr. Pavelka, kpt. Beneš

Zdroj: idnes.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.