21.března 1964 se
narodila Škoda 1000 MB. K oslavě zítřejších
pětapadesátých narozenin je nutno ještě dodat, že je to oslava i novostavby
mladoboleslavské továrny na výrobu automobilů, která byla 21. března 1964
slavnostně otevřena a jejíž zásluhou se mohla výroba automobilů rozvinout na
současnou úroveň.
Škoda 1000 MB |
První automobil Škoda
1000 MB, který před pětapadesáti lety vyjel z nové mladoboleslavské haly byl
prvním československým automobilem bez rámu. Motor o obsahu 988 ccm byl vzadu a
měl výkon 27 kW, auto dosahovalo rychlosti až 120 km/hod. Po dvou letech Š 1000
MB nahradila vylepšená Š 1100 MB o
obsahu 1100 ccm a výkonu 38 kW. Oficiálně byl vůz Škoda 1000 MB veřejnosti
představen na podzim 1964 na strojírenském veletrhu v Brně
Celkem bylo vyrobeno 443.000 těchto automobilů, o něž je dnes mezi sběrateli velký zájem. Mnoho se
jich totiž zásluhou silně korodující karoserie nezachovalo. Na koncepci Š 1000 navázaly další mladoboleslavské vozy Š-100 až 130 s různými dalšími písmeny v názvu, ale její oblíbenosti zdaleka nedosáhly.
Škoda 100 |
O automobily Š 1000 MB
byl vzhledem k nedostatku aut na trhu ohromný zájem. Vzhledem k nízkým příjmům
stalo se nové MB vozidlem čtyřicátníků a padesátníků (lidí narozených před rokem 1930), kteří už měli větší
úspory. Protože továrna v Mladé Boleslavi nestačila v Československu uspokojit
poptávku, a také měla exportní zájmy, bylo samozřejmostí, že na nákup se musela
složit záloha a potom několik let čekat v pořadí.
Žádné komentáře:
Okomentovat