Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

sobota 4. srpna 2018

Smrt v pískovně i na železničních přejezdech. Zahradníček komentuje


"Člověk míní, pánbůh mění." Před týdnem jsem napsal, že nejteplejším měsícem roku je červenec. Zřejmě to bývalo do letošního roku. Srpen začal pálit, jak pálit léto má. Možná, že průměrné teploty srazí tradiční chladné a větrné dny mezi 10. a 14. srpnem, ale současná vedra ze statistiky vymazat nebude možné. Trávníky sekačkářů dostaly žlutohnědou barvu. Naopak louky, které nebyly posečené jsou pořád zelené.

Horko přináší stále víc tragédií a lidských obětí. V bývalé lesní pískovně u obce Lhota, nedaleko Brandýsa nad Labem se utopily dvě děti. Případ se dostal do medií a vyplouvají na povrch fakta o selhání provozovatelů koupaliště, tak o cynizmu návštěvníků pláže. Utonutí se možná nedalo zabránit, ani kdyby plavčíci vykonávali svou povinnost (podle svědků odpočívali ve stínu stromů), zarážející je chování uživatelů pláže, kteří nebrali žádosti o pomoc na vědomí. Vybavuje se mi začátek Papouškova filmu Hogo fogo Homolka, kdy na volání o pomoc reagovali návštěvníci lesa útěkem. Maloměšťácká zbabělost, jinak to nelze nazvat.

Různí současní milovníci koní spustili nářek nad tím, jak v současných vedrech trpí koně, kteří ovšem nic nedělají, jen se pasou nebo válejí v trávě. Koně prý je třeba alespoň dvakrát denně koupat. Dříve koncem července a začátkem srpna vrcholily žně. Lidé bez ohledu na počasí pracovali na polích v době největšího horka. Hlavní práci ovšem vykonávali koně a dobytek. Od tmy do tmy byli koně zapřaženi v sekačkách, samovazech a vozech. Leskli se potem, oči měli obalené mouchami, zvlášť ovádi, malí i velcí, měli rádi koňskou krev. V poledne dostal každý kůň dvě tři putny vody - kolik stačil vypít - a odpoledne se pokračovalo. Večer opět voda a hromada trávy či jiného zeleného krmení. Žádná koupel ani sprcha. Na to nebyly podmínky ani čas. Lidé měli pracovní dobu ještě delší, posečené a svázané obilí do snopů se večer ještě stavělo do panáků, aby vyschlo, a když přijeli z pole, museli nakrmit a podojit krávy. V době žní sedláci vstávali ráno před čtvrtou hodinou a spát chodil po desáté večer.

Na portálu aktualne.cz se objevil článek o letním cyklistickém pekle v Třeboni a okolí. Třeboňsko bylo vždy výhodné pro jízdu na kole. O tamním obyvatelstvu se říkávalo, že se už narodilo na jízdních kolech. Ano jezdilo se tam na kole do práce, za nákupy za zábavou. A jezdí se pořád, i když dorůstající mládež nad tím ohrnuje nozdry. Jedná se ovšem o kolaře, jak se tam říká lidem, kteří jezdí na kolech rychlostí 5 - 10 km za hodinu, aby nemuseli jít pěšky či čekat na autobus, nikoli o bláznivé ohnuté cyklisty oblečené v barevných dresech s přilbou na hlavě a šlapající usilovně jako Šafránková do Otíkovy chalupy. Ano, i ta jízda na kole z velké části zdegenerovala a stala se z ní cyklistika se spoustou neřestí. Pozitivním jevem je, že se objevuje víc normálních městských kol, i když většinou elektrických, na kterých je možno sedět normálně.

Tento týden došlo ke dvěma nehodám na železničních přejezdech. České železniční přejezdy jsou nebezpečné, možná nebezpečnější než přejezdy v některých jiných zemích. Blikající červená světla a slabé houkání mají na svědomí nejednu nehodu, nejeden život. V současném slunném a horkém počasí stačí trochu prachu na semaforu, trochu prachu na skle auta, oslnění, křoviny a různé železniční stavby v blízkost tratě - a řidič červenou nevidí a vjede pod vlak. Často červená světla vůbec neblikají, nebo začnou blikat opožděně, až když vlak je pár metrů před přejezdem. Dráha samozřejmě dokáže, že je bez viny. Nejvyšší čas, aby se na přejezdy vrátily závory, jako je tomu například v Kalifornii. Na Aljašce, kde jsou sice jen dvě tratě a vlaky jezdí sporadicky, před příjezdem vlaku stojí na každé straně přejezdu železničář se stavěcím terčem a zastavuje vozidla. U nás funkce hradlařů je z větší části zrušena, místo závory je červené světlo. Je pravdou, že závory mají kratší životnost než světla. Vzpomínali u nás železničáři, že na okresní silnici byly 3 - 4 krát za rok přeraženy. Většinou nákladními auty s vleky. Někdy  byl viník nalezen, někdy ne. Bývalo někdy peklo pro řidiče dostat se v noci, kdy téměř žádný provoz nebyl,  přes železniční přejezd. Hradlař, který býval třeba kilometr daleko, po příjezdu posledního vlaku nechal šraňk dole, aby v případě, že ho postihne spánek, někdo mu pod vlak nevjel. Lepší čekat než být mrtvý. Takové čekání se někdy protáhlo na hodinu nebo na dvě, a nepomáhalo houkání. Byly případy, že řidiči čekající u závor šli hradlaře vzbudit.

Sázka na Spartu mi nevyšla, Sparta sice srbskou Suboticu porazila, ale jen rozdílem jednoho gólu, a to nestačilo. Ke vší smůle na Letné došlo k výtržnosti příznivců Sparty, kteří sice byli specifikováni pořadateli, ale funkcionáři Sparty očekávají vysoký trest.

S násilím souvisí i rozhodnutí českého soudu, že používání Hitlerovy a Heydrichovy podobizny na tričku je povoleno. Propagace nacizmu je tedy v české zemi dovolena. Na rozdíl od soudců se pochlapil deník Blesk, který oznámil, že s politiky rasistické a protievropské SPD nebude diskutovat.
Josef Zahradníček




Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.