Po roce jsme se opět
podívali na výstavu Země živitelka. Byli jsme zase na rozpacích. Tak jako vždy
v předcházejících letech. Velká nabídka
zemědělské techniky. Objevila se i řada nových značek. Marně jsem však
hledal své oblíbené traktory Valtra.
Pořadatelům Země
živitelky se opět povedlo vybrat termín, kdy teploměry každý den atakují třicet
stupňů Celsia. Pamětník očekává dlouhé fronty u stánků s pivem, ale dočká se
jich jen výjimečně. Kde jsou doby, kdy pořadatelé z Pivovarské zahrady
nestačili odnášet pytle s papírovými kelímky od piva. Dnes papírové kelímky
nejsou, nahradili je plastové, ale těch se na stolech nachází poskrovnu. Tak v
průměru dva na stole. Cena 45 Kč za Budvar odpovídá předlistopadové ceně 4,50
Kč. V ceně tedy to není, že lidé už na Živitelce nepijí jako duhy. Důvodem je
zřejmě změna zemědělství, které po roce 1989 opustilo asi půl milionu lidí,
takže se na Živitelku už nevydávají party žíznivých traktoristů, opravářů,
krmičů, veterinářů, lesníků, rybářů a jiných
"kolektivů" ze zemědělství i mimo něj. Druhým důvodem
abstinence na výstavišti je, že většina návštěvníků už nepřijíždí autobusy, jichž na
náplavce Vltavy stávaly stovky, ale osobními auty. A řidičům je pití alkoholu
zakázáno.
K návštěvě výstavy v
Českých Budějovicích patřívala vždy prohlídka náměstí a návštěva restaurace
Masné krámy, která po privatizaci byla dlouhý čas uzavřena, snad hrozilo i
přestavění na kanceláře. Dnes je zase v provozu, ale pro našince je finančně
nedostupná. Japoncům a Američanům ceny nepřipadají vysoké. Masné krámy jsou v
Krajinské ulici, o kterou, stejně jako o náměstí, vedou války s
českobudějovickou radnicí noví majitelé domů. Nyní prosadili zákaz vjezdu
malých autobusů městské dopravy a chtějí v Krajinské ulici a na náměstí vysadit
vysoké stromy, aby se jejich domy ochladily v stínu stromů. Inteligence
socialistických chalupářů se nedá zapřít ani v krajské metropoli, i když
většina z nich zbohatla v Klausovu kapitalizmu. Sobectví je jistě vrozené.
Hojdydla, hojdydla,
německý povidla, hojdydla, hojdydla, český koláč…kdysi denně zněla v rozhlase
Píseň týdne o tom, že Budějce jsou překrásný město a mají tam rynk. Na
českobudějovickém náměstí kdysi už stromy byly. A jezdily tam tramvaje. Náměstí
bylo tehdy mizerně vydlážděné, za deště plné bláta, a sloužilo nejméně jednou
týdně jako tržnice. Současná elegantní dlažba na náměstí pochází z roku 1935. V
tom roce se v Plané u Českých Budějovic začalo stavět letiště. A staví se
dodnes. Rozestavěné letiště sice zabralo za války německé letectvo a v letech
padesátých letectvo armády československé. Po vojácích zbyly alespoň betonové
přistávací plochy, ale po posledních 20 letech výstavby mezinárodního letiště
pořád není vidět nějaký hmatatelný výsledek. A do roku 2026 není naděje na
zahájení provozu.
Z Deníku sebraného u
brány výstaviště se lze dočíst o dalších budějovických těžkostech, které se
jinde řeší prakticky přes noc. Co se jinde, v Praze nebo za hranicemi,
staví několik měsíců, v Budějovicích
mnoho desetiletí, pokud se to z nějakých žabomyších důvodů neodloží nebo se na
to nezapomene. Vzpomínám, že jako žák jsem si v padesátých letech koupil za 5
korun los na podporu výstavby Jihočeského divadla na Mariánském náměstí. Někdy
okolo roku 1960 byla kvůli stavbě divadla zbořena celá severní strana
Mariánského náměstí, včetně budovy kina Lípa a elegantní secesní restaurace
Metronom. Nic se nestavělo, peníze na výstavbu zmizely. Od té doby to tam
vypadá jako zřícenina, plocha slouží jako parkoviště. Nyní opět někdo vytáhl na
světlo boží nápad, že by se na Mariánském mělo nové Jihočeské divadlo postavit.
Byl by zázrak, kdyby se začalo něco stavět. Pokud na to někdo dá peníze.
Nejspíš to zase dopadne jako se stavbou Kaplického koncertní síně Rejnok ve
Čtyřech Dvorech, kde byla kvůli tomu zbořená celá bývalá tankistická kasárna.
Peníze se nehrnuly tak, jak si společnost pro výstavbu vysnila. Ve skutečnosti
ani moc lidí nebylo, kteří by tu obludu ve městě potřebovali. A nikdo netoužil
do ní vkládat peníze.
Byl zrušen i projekt
tunelu pod českobudějovickým nádražím, který už stál desítky milionů korun.
Nikdo na stavbu nechce dát 700 milionů. Nyní se bude za další miliony
projektovat nová trasa tunelu pod nádražím, údajně bude tunel levnější. Je
možno doufat, že to nebude bludiště, jako je podchod před nádražím, který téměř
nikdo nepoužívá. Lézt po schodech dolů, hledat správný východ a potom lézt zase
nahoru je výkon hodný několikanásobného přechodu přes ulici. Hlavy architektů z
hvězdných výšin nedohlédnou na praktický český jih a tvoří nesmysl za
nesmyslem. Zřejmě jim to vynáší.
S tunely jsou v
Budějovicích problémy. Dálnice D3 z Prahy k rakouské hranici se začíná nenápadně
přibližovat k Českým Budějovicím , ale veselo bude až se skutečně k Budějovicím
přiblíží. Už nyní se hromadí petice s protesty, všichni by dálnici chtěli
poblíž bydliště, nejlépe pár metrů od domu, ale aby nevedla po povrchu a hluk
panstvo neobtěžoval. Proto přichází jeden projekt za druhým, jak a kde dostat
dálnici u Budějovic pod zem. Ředitelství silnic a dálnic kývá na všechno a
zřejmě čeká na dobu, kdy protesty dosáhnou soudních sporů takového rázu, že
bude možné stavbu zastavit.
Být v Budějovicích
znamená ochutnat i jízdu trolejbusem. Dnes to je paráda. Pamatuji padesátá
léta, kdy po zrušení tramvají začaly jezdit francouzské trolejbusy. Nastupovalo
se zadními dveřmi, u nichž byla vyvýšená pokladna, za níž seděla vždy nějaká
nevrlá paní prodávající jízdenky: 60 haléřů platili dospělí, 30 haléřů děti.
Často se během jízdy stávalo, většinou na křižovatkách, že vypadly
"klacky" z drátů, jak řidiči trolejbusů říkali. Řidič musel vylézt a
pomocí provazu "klacky" připojit. Po roce 1968 se nové vedení města
rozhodlo trolejbusovou městskou dopravu zrušit a nahradit ji autobusy, které
žádné dráty nepotřebují. Sovětští osvoboditelé nabídli neomezené zdroje nafty.
Černý kouř za každým autobusem MHD byl až do počátku 90. let nejčastější dojmem
z návštěvy Budějovic.
"Já nemám
jízdenku," plačtivým hlasem
oznamovala plnému trolejbusu šedovlasá žena, "kde se dá koupit, abych
nedostala pokutu?" Hned několik hlasů ji odpovědělo, že jízdenky se kupují
v automatech na zastávkách. "Dojděte si k řidiči, on vám ji prodá!"
radil kdosi. "Jízdenky musí být do sedmdesáti let, od sedmdesáti se jezdí
zdarma," informoval další, "od 1. září si musí důchodci nad šedesát pět let
koupit za 10 korun kupon na celý rok". "Nebylo vám už
sedmdesát?" ptala se žena středních let. "Devadesát pět mi
bylo," odvětila nešťastná cestující. Lidé okolo vydechli úlevou a údivem.
"Sedněte si a o jízdenku se nestarejte!"
Josef
Zahradníček a kol.
Žádné komentáře:
Okomentovat