Červnové počasí zatím
se nám ukazuje, jak jsem psal před týdnem. Slunce ještě se pořádně neukázalo,
ale teploty šplhají nad 25 stupňů, mraky stále naznačují, že by pršet mohlo, tu
a tam nějaká kapka spadne, aby odradila vydávat se na delší cestu, či dát se do
sušení sena. Ještě neuplynula ani první dekáda června 2018 a už je možno říkat,
že se jedná o nejteplejší měsíc od roku 2002. Průměrná teplota už překonala
loňskou rekordní teplotu a je předpoklad, že ještě se zvýší. Červen se stává
nejteplejším měsícem roku.
Pro úřady, především
pro obce a archivy platí zákon o utajení osobních dat občanů. Znamená to, že
není možné, mimo studií historiků, prohlížet záznamy pořízené po roce 1913, kde
se můžou objevit osobní data dosud žijících lidí. Tím pádem jsou nepřístupné
matriky, a také kroniky, do nichž se právě data narození, sňatku a úmrtí
zaznamenávají jako nejzajímavější údaje. Současné zápisy tedy bude možné
poskytnout zájemcům asi až po roce 2123. Pokud v té době ještě budou zájemci o
jejich studium, kteří dokážou současné ručně psané zápisy přečíst. V některých
státech USA už se ve školách děti vůbec ruční psaní neučí. Tužku a péro
nahradila klávesnice počítače. Jak je známo, i mezi českými občany jsou takoví
vyznavači novot, že odmítají vše, co je starší než 5 let. Ví se i o českých
učitelích, kteří odmítají tradiční psaní. Vyprávělo se u nás o jedné ženě,
která v bytě nesnesla starší nádobí a nábytek než 1 rok. Po každé manželově
výplatě nejstarší kusy rozmlátila nebo vyhodila do kontejneru. Pan inženýr to vydržel
do padesáti let, potom zemřel. Ta dáma
se někam odstěhovala, snad našla někoho, kdo její rozmary je schopen
financovat.
Včera uplynulo dvacet
let od zřícení dvou stíhaček MIG-21 na sídlišti Vltava v Českých Budějovicích.
Vzpomněl jsem na svého známého spícího po noční směně, který tehdy zřejmě měl
obrovské štěstí, protože k pádu jednoho letadlo došlo na parkovišti před domem, v jehož přízemí bydlel. Letadlo se rozlomilo na dva hořící kusy, přičemž
každý letěl jinam, které zasáhly sousední
domy. Činžák, ve kterém spal můj známý vůbec zasažen nebyl, trosky
letadla trefily domy napravo i nalevo. Byl skutečný zázrak, že v hustě obydlené
čtvrti nikdo nebyl ani zraněn. Shořelo několik aut na parkovišti a byly
poškozeny budovy a byty.
Nehoda byla způsobena
chybami obou pilotů přepravující letadla na českobudějovické vojenské letiště.
Byla tehdy hodně nejistá doba, letci zřejmě už věděli, že vojenské letectvo v
Českých Budějovicích končí, a tak si zřejmě chtěli užít jeden z posledních letů
nad městem, nad nímž dlouhá léta létali. Celkově v armádě ustoupila disciplina,
tedy i v letectvu. Snesli se malou rychlostí nízko nad sídliště Vltava. A
zřejmě malá rychlost způsobila nečekaně pomalou
reakci letadel, která o sebe zavadila a stala se neovladatelná. Piloti se
katapultovali.
Kdysi se cukrárna
poznala podle vůně vanilky. Dnes cukrárny mají spíš nějakou neurčitou chemickou
vůni, tak jako speciality, které nabízí. Vůni solidních kamenných obchodů nyní
ve městech nahrazují stánky s trdelníky. Tento produkt přišel prý z Maďarska.
Nemám rád sladké věci, takže jsem to ještě ani neochutnal. Nemám rád ani tu
sladkou vůni, která se line na každém větším náměstí a při kdejaké slavnosti.
Ochutnal jsem něco co se nazývá kebab - pokud se nemýlím, jde o opékané velké zvíře na rožni, z něhož se
odřezávají opečené kousky vrchního masa. Tento způsob pojídání masa přišel prý
z Turecka. Tomu jsme doposud věřili. V uplynulém týdnu jsme se však od vysoké
funkcionářky Okamurovy Strany přímé demokracie dozvěděli, že trdelník a kebab
jsou tradiční česká jídla, která by snad měla být patentovaná a chráněna jako
národní památka. Já nemám dalších slov.
Město Velké Popovice
proslavil pivovar, který tam v v roce 1874 vybudoval smichovský továrník
František Ringhoffer. Velkopopovické pivo bylo známé i za socializmu. Po
privatizaci Velkopovické pivo vyráběl
moravský Radegast, který v roce 1999 byl koupen plzeňským Prazdrojem. O
roku 2002 vše vlastní společnost
Jihoafrické pivovary (South African Breweries,plc).
Pamětníci můžou na
kvalitu Velkopovického piva, které je nyní prodáváno pod označením Velkopovický
kozel jen vzpomínat se slzou na tváři. Že se v Popovicích vyrábí nevýrazné
europivo nevadí současným majitelům, kteří se ho rozhodli nostalgickými
turistickými jízdami motorového vlaku z Prahy propagovat. Pivovarská vlečka ze Strančic do Velkých Popovic, kterou v roce 1904 postavila Ringhofferova firma,
ztratila praktický význam po rozšíření kamionové dopravy. Od šedesátých let
začalo být pivo většinou dopravováno nákladními auty, rovněž tak suroviny do pivovaru, a
provoz na vlečce do pivovaru téměř ustal. Poslední nákladní vlak po vlečce
přejel v roce 2002. Zachována byla snad jen kvůli tomu, že na ni jsou napojeny
vlečky do jiných podniků v okolí, především do Měnírny.
Osobní doprava
pravděpodobně po této 4,5 km dlouhé podnikové trati nikdy provozována nebyla.
Nebezpečné bylo velké stoupání ve Strančicích (tam parní lokomotivy měly
problémy), spousta nechráněných přejezdů a nevhodný konec tratě u ramp pivovaru, daleko
od města. Nyní se to má změnit. O víkendech má z Prahy vyjíždět motorový vůz (zřejmě nepohodlný M-152.0 zvaný Orchestrion či Plevel ze 70. let), který se 75
cestujícími, po 26 km jízdy do Strančic, zajede na vlečku a bude pomalu couvat - a na přejezdech silně houkat - do Velkých Popovic, kde bude prohlídka pivovaru s
občerstvením. Tento výlet bude stát 360 Kč. Organizátoři předpokládají zájem o
tuto jízdu, takže v rezervě mají ještě čtyři vagóny na připojení.
Josef
Zahradníček
Žádné komentáře:
Okomentovat