Vánoce
jsou časem, kdy si i většina vlažných věřících či dokonce mnozí nevěřící
najdou čas k návštěvě kostela. Zejména o Štědrém večeru při
půlnočních bohoslužbách některé svatostánky praskají ve švech. V „běžnou"
neděli je ale obrázek o stavu křesťanství v Česku žalostný. Prázdnotou zejí především chátrající chrámy na
sudetském území v západních a severních Čechách.
Nově postavený kostel v Chuchelné u Opavy |
Nejhůře je na tom
litoměřická diecéze, kde na jeden kostel či kapli připadá v průměru jen
10 pravidelných návštěvníků nedělních bohoslužeb. Naopak nejvíce
(113 lidí) lze napočítat v ostravsko-opavské diecézi (viz Kolik je
v průměru lidí na nedělní mši v kostelích).
Výrazný
úpadek křesťanství na severu i západě Čech je možno jednoznačně přičíst na
vrub událostem po roce 1945, kdy bylo z této části země vystěhováno
původní německé obyvatelstvo a místo něho přišla masa nemajetného městského a
venkovského proletariátu, výrazně doplněná prospěcháři a zloději všeho druhu. O
její doplňování se 40 let staraly komunistické vlády. Všude tam, kde bylo
původní obyvatelstvo nahrazeno primitivními dosídlenci, došlo k vykořenění
křesťanských tradic. Naopak tam, kde byl odsun německého obyvatelstva
bojkotován a odkládán do nekonečna– například na Hlučínsku, Českotěšínsku, Třinecku a Jablunkovsku- a cizí
majetek nebyl luze k dispozici, jsou
křesťanské tradice stále velmi živé.
Ostravsko-opavská
diecéze je oblastí s nejvyšší hustotou obyvatelstva v ČR a zároveň se
spíše průměrnou hustotou kostelů (nejvyšší hustotu chrámů vzhledem
k rozloze vykazuje Olomoucká arcidiecéze a výše zmíněná Litoměřická
diecéze) což celkové výsledky nepochybně
též ovlivňuje.
V kostele sv. Zikmunda v Rapšachu (okres JH) není během vánoc 2016 a Nového roku 2017 ani jedna bohoslužba. |
Situace v
českobudějovické diecézi, v jihočeském a šumavském příhraničí, je trochu jiná.
Po vysídleném německém obyvatelstvu zůstala zde prázdnota. Pokud osídlenci
přišli, brzy utekli, takže spousta obcí zanikla, kostely a kaple byly zbourány.
Pokud zůstaly, chybí obyvatelstvo.
Úpadek křesťanských
tradic má v českých zemích kořeny už v 19. století, kdy národní obrozenci při
vyvolávání národnostních a protirakouských vášní obviňovali ze všeho zla císaře
a vládu dodržující zásady katolické církve. Proto hned po vyhlášení Československa
v roce 1918 bylo hlavní heslo "Pryč od Vídně i od Říma." Tohoto větru
se chytil i populista T.G.Masaryk, který přešel z katolické církve na církev
evangelickou a brzy potom na nově vytvořenou československou církev husitskou.
8 % občanů ČR
chodí do kostela pravidelně
39 % lidí řadí
návštěvu kostela mezi své tradiční vánoční zvyky.
35 % občanů
uvádí, že věří v Boha (od roku 2012, kdy to bylo 30 %, historicky
nejméně, je zaznamenáván pozvolný nárůst).
40 % uvádí, že
v Boha určitě nevěří.
Žádné komentáře:
Okomentovat