Ostudná zbabělost zákona č. 115/1946 zničila samu možnost
demokratického právního československého státu. Za jeho neslušnost tak platíme
dodnes.
Jsou
výročí, která se neslaví. Nikdy se o nich veřejně nemluví. Jako by se nic
nestalo. Nepotrestané zločiny, oběti, které prý neexistovaly. Nepotrestané vraždy, drancování, znásilňování,
upalování, mučení, zabíjení dětí, popravy kojenců.
Společenství, které si chce namlouvat, že právě jeho masové zločiny zůstanou
zapomenuty, nedojde klidu. Dokud se nenajde někdo, kdo nahlas vysloví aspoň
jednu větu: „Je mi to líto“.
Osmého května budeme ne-slavit právě takové výročí. Před sedmdesáti
lety, osmého května 1946, schválilo Prozatímní Národní shromáždění republiky
Československé Zákon č. 115/1946 „o právnosti jednání
souvisících s bojem o znovunabytí svobody Čechů a
Slováků“.
Tři
krátké paragrafy měly právně ošetřit a zpětně legitimizovat násilné a jinak
trestné činy z doby války. Tehdejší právní systémy jaksi nepočítaly s
mimořádnými situacemi války a odboje, jako byly partyzánský boj, zabíjení
zrádců, či dokonce vysílání utajených armádních komand k páchání atentátů. Na
to ale opravdu stačily dva tři paragrafy, směrované například k definování
odboje proti nacistické okupaci ve všech jeho formách jako vojenského, tedy
armádním válečným pravidlům podléhajícího jednání. Většina zemí evropského
kontinentu postupovala stejně a podobné jednorázové retroaktivní normy v
poválečném období přijala. Bylo třeba po té hrozné válce začít s čistým stolem.
Československý
přístup byl ovšem zcela jiný. Především
byl otevřeně rasistický a vědomě umožňoval etnickou diskriminaci v nové
republice „nežádoucích elementů“. Nešlo jen o Němce a
Maďary, ale také o Židy, navracející se zázrakem z koncentračních táborů a
doufající v restituci rodinného majetku. Otázka byla
zvláště výbušná na Slovensku, kde tisíce německých, maďarských a slovenských
hlinkovských arizátorů byly během pár týdnů po válce nahrazeny bývalými
partyzány a komunisty. Ti neměli sebemenší chuť vzdávat se majetku ve prospěch
jeho právoplatných majitelů. Čeští
židovští navrátilci byli zase velmi často úředně označeni za Němce a vyhnáni ze
země, samozřejmě bez majetku. Řada novinových článků a
rezolucí z okresů z tehdejší doby dokumentuje obrovskou nechuť, jakou velká
část české společnosti pociťovala k židovským obětem nacistických zločinů.
Nejčastěji uváděným důvodem byl „nedostatek bytů pro naše lidi“.
Nejpodivnější však bylo časové vymezení platnosti zákona. Pochopitelné
amnestování „jednání, jehož účelem
bylo přispěti k boji o znovunabytí svobody Čechů a Slováků“, by se logicky mělo
vztahovat jen na dobu války, která skončila v Praze devátého května, a možná
ještě o pár týdnů delší. Jenomže ještě v květnu byl válečný stav státu formálně
prodloužen až do konce roku. Armáda, jejíž velení bylo zcela v područí
sovětských vojenských orgánů, tak získala mimořádné pravomoci v oblasti
bezpečnosti, které v demokratickém státě jinak přísluší jenom vládě a policii.
Mír nemír – tento retroaktivní zákon úmyslně rozšířil obsah amnestie i na jakékoliv poválečné jednání, „které směřovalo ke spravedlivé odplatě za činy
okupantů nebo jejich pomahačů…"
Takové jednání podle tohoto zákona „není
bezprávné, ani tehdy, bylo-li by jinak podle platných předpisů
trestné“ – a podle zákona platí pro všechny jinak trestné činy až do 28. října 1945, tedy ještě pět měsíců
po skončení války.
Hlavním účelem tohoto zákona totiž bylo
ochránit československou armádu, která na pokyn prezidenta a vlády v této době
uměle vyvolané „revoluční“
bezzákonnosti prováděla brutální etnickou čistku, pro kterou se vžil termín
vyhnání Němců. Cílem bylo vytvořit ještě před postupimskou konferencí (konec
července 1945) na území ČSR fait accompli, tedy situaci, která by Spojencům
nedovolila schválit jiné řešení než odsun veškerého německy mluvícího
obyvatelstva z Československa.
Oficiální výklad této
operace tvrdil, že masové násilí proti civilnímu obyvatelstvu německé
národnosti, ke kterému docházelo v prvních měsících po skončení vojenských
operací, bylo jenom spontánní reakcí českého obyvatelstva na šestiletou
okupaci.
Tato
zjevná nepravda neztratila vliv na českou politiku a veřejné mínění ani po
sedmdesáti letech. Fakta však prokazují, že absolutní většinu násilností a
celou organizaci „divokého odsunu“ prováděly vybrané jednotky československé armády pod přímým velením ministra
obrany Ludvíka Svobody. Prezident i vláda byli o průběhu operace detailně informováni. Mezi
koncem května a postupimskou konferencí na konci července tak bylo za hranice
státu vyhnáno přes sedm set tisíc německých civilistů. Další více než milion
byl vyhnán z domovů a držen v koncentračních táborech.
Tato operace by nikdy
nebyla možná bez souhlasu sovětského politického vedení a blízké koordinace a
spolupráce s velením sovětské okupační armády v Německu, Polsku, Rakousku a
Československu. Československá vláda byla navíc od roku 1942 velmi dobře informována
o spojeneckých jednáních, vedoucích k přípravě dohody o stíhání válečných
zločinů, stejně jako o snaze spojeneckých vlád aplikovat v řadě případů trestní
zodpovědnost za takové zločiny u důstojníků i poddůstojníků vlastních
ozbrojených sil.
Byla
informována i o iniciativě k prosazení konstrukce nového zločinu genocidia,
poprvé zmíněného už v třicátých letech polským židovským právníkem Rafaelem
Lemkinem. Ten už v roce 1944 publikoval široce diskutovanou stať, ve které
napsal: „Obecně řečeno, genocida neznamená nezbytně okamžité zničení národa, s
výjimkou masového vraždění všech členů národa. Úmyslem je spíše projev
koordinovaného plánu různých akcí cílených ke zničení esenciálních základů
života národnostních skupin, s cílem zcela zničit skupiny samotné. Úmyslem
takového plánu je desintegrace politických a sociálních institucí, kultury,
jazyka, národního cítění, náboženství a dokonce individuálních životů osob
patřících k takové skupině (Axis Rule in Occupied Europe: Laws of Occupation -
Analysis of Government - Proposals for Redress, Washington, D.C.: Carnegie Endowment for International Peace,
1944)“.
Jenomže jediným cílem československé vlády,
podporované v tomto ohledu absolutní většinou obyvatelstva, bylo právě, slovy
Edvarda Beneše, Němce z Československa za každou cenu „vylikvidovat“. Armáda tak
dostala za úkol připravit a
provést přesně to, co Rafael Lemke definoval jako genocidu
- „koordinovaný plán různých akcí
cílených ke zničení esenciálních základů života“ německé menšiny na území
Československa.
Existenci
takového koordinovaného plánu jasně prokazuje příklad brutálního vyhnání
německého obyvatelstva z operační zóny 4. divize československé armády v červnu
1945. Šlo o zlikvidování veškerého německého osídlení v okolí a na jih od
páteřní silniční komunikace Brno – Jihlava – Praha.
Už ve
čtvrtek desátého května, pouhý den po skončení války na našem území, přijel do
převážně německé Jihlavy osobně ministr obrany Ludvík Svoboda, doprovázený generálem Bočkem
a ministrem Bohumilem Laušmanem. Svoboda pronesl na náměstí razantní projev o
nutnosti vyhnání všech Němců a přislíbil pomoc armády při jeho provádění. O tři
dny později Jihlavou projel prezident Beneš a bezprostředně potom došlo k
prvním násilnostem. Němci museli opustit svoje byty a odejít do přikázaných „koncentračních“ (dobový termín) táborů.
Dvacátého
prvního května Ludvík Svoboda osobně přivezl do Jihlavy část 3. praporu
samopalníků čtvrté divize. Devátého a desátého června tato jednotka vyvezla a
vyvedla během čtyřiadvaceti hodin na deset tisíc jihlavských Němců až za
rakouské hranice. Na nejhorších
zvěrstvech vyhánění v této oblasti se podílely i stovky teprve osmého května u
Písku zajatých fašistů Slovenské Domobrany, posledních bojových jednotek
Slovenského štátu, které se v bojích proti Slovenskému národnímu povstání „proslavily“ vypalováním
vesnic a popravami civilistů.
Namísto válečného tribunálu jim československá armáda nabídla volnost páchat
další zločiny pod jejím velením.
Další jednotky 4.
divize mezitím připravovaly a prováděly vyhnání Němců ze Svitav a celého
svitavského jazykového ostrůvku, Brna a z desítek vesnic na jižní Moravě.
Všechny podobné akce proběhly s vědomím, a často i za asistence Rudé armády.
Posledním velkým zločinem v této části státu byl v noci z osmnáctého na
devatenáctého června masakr dvou set šedesáti pěti německých civilistů,
převážně žen a malých dětí, na Švédských šancích u Přerova. 4. brigáda touto
masovou vraždou navždy zastavila všechny pokusy o organizovaný návrat více než
čtyřiceti tisíc karpatských Němců na Slovensko.
Jen o
pár měsíců později se vojáci této prapodivné jednotky podíleli i na
protižidovských bouřích a protimaďarských operacích na Slovensku. Z celé
československé armády byl, díky ostudnému amnestijnímu zákonu č. 115/1946 Sb.,
za tyto zločiny odsouzen pouze jediný člověk – nadporučík Karol Pazúr.
Tento
zákon byl barbarský a my bychom si to měli přiznat. Podryl samu podstatu
demokracie a právního státu. Už v létě 1947 vyděšená menšina demokraticky
smýšlejících poslanců prosadila v Prozatímním shromáždění vytvoření parlamentní
vyšetřovací komise. Bylo však už pozdě. Rakovina se rozšířila a zasáhla celý
organismus.
Parlamentní komise zmizela hned v únoru 1948. Politika přikazovala i
naznačovala, proč a co nevidět. Bezpečnostní orgány odmítaly vyšetřovat, státní
zástupci raději neviděli ani ta nejdrsnější porušení lidskosti či zákonů,
soudci odmítali soudit. Vraždy, sériové znásilňování, loupeže – cokoliv postihovalo Němce, bylo prohlášeno za
povolené. Státní zastupitelství v Novém Jičíně uzavřelo, že zdokumentovaná
opakovaná znásilnění, mučení a dokonce pronajímání sexuálních otrokyň v
internačním táboře v Hranicích na Moravě za peníze není trestné, neboť „soulože s Němkami, byť vynucené, jsou jakousi
formou spravedlivé odplaty podle par. 1 zákona č. 115/1946 Sb.“
Jen o pár měsíců později odsuzovali stejní soudci na přání
komunistické diktatury k trestům smrti či k vymyšleným mnohaletým trestům
vlastní občany, Čechy i Slováky.
Právo a zákon nemohou platit jen někdy a
jen pro někoho. Buď jsou pro všechny, nebo jen hračkou pro mocné. Ostudná zbabělost
zákona č. 115/1946 zničila samu možnost demokratického právního československého
státu. Za jeho neslušnost tak platíme dodnes. Aktuálně autor: Jan Urban
Žádné komentáře:
Okomentovat