V České
reoublice se stále polemizuje o tom, zda navrácení části nemovitého církevního
majetku a finanční náhrady ve výši 59 miliard představuje dostatečné vypořádání
s ukradeným majetkem bolševickou diktaturou, nebo naopak. V sousedních
postkomunistických zemích se s restitucemi církevního majetku vypořádali,
aniž by to vyvolalo mezi politiky i na veřejností nějaké vážné diskuse.
Jako první země střední Evropy se do narovnání vztahu mezi
státem a církvemi pustilo po rozpadu východního bloku Polsko. Už
od května 1989 platil v Polsku zákon o
vztazích státu a katolické církve, který se věnoval právu církevních
právnických osob získat zpět svůj dříve zabavený majetek.
Czestochová |
Církvi katolické byla v Polsku vrácena zhruba necelá
třetina z někdejších asi 400 tisíc hektarů. Funguje stále církevní fond,
vytvořený kdysi komunisty jako náhrada za znárodněný majetek. Polský stát
z něj částečně přispívá na provoz církví a náboženských společností.
Na Slovensku církve dostaly možnost žádat o vrácení majetku, o který je
připravil komunistický režim a režim válečného Slovenského státu. Nikdy ale
nebyla inventarizována celková hodnota pozemků, budov, zemědělské půdy či lesů,
které se jim v restituci vrátily.
Košice |
V případě slovenských sousedů hraje důležitou roli
smlouva s Vatikánem, podepsaná v roce 2000. Slovensko se v ní
zavázalo dále dotovat církev, odluka tedy v případě římskokatolické církve
může být pouze částečná. Právo vypovědět smlouvu je pouze v rukou
vatikánské strany.
V Maďarsku se stát přihlásil k navrácení budov nezbytných pro
pastorační, charitativní, sociální či vzdělávací činnost už v roce 1991.
Tisíce objektů dostaly především katolická a reformovaná církev. Jednalo se o majetek zabavený po 1. lednu 1946.
Budapešť |
Maďarsko
se rovněž v dohodě se Svatým Stolcem zavázalo k financování charitativních,
vzdělávacích a sociálních aktivit katolické církve, což jí zaručuje podmínky,
jaké mají ostatní veřejnoprávní instituce. Náboženskou činnost si však
katolická církev financuje nezávisle na státu.
V bývalé Německé
demokratické republice (NDR) už v době
nástupu komunistů fungovaly církve odděleně od státu. Režim svou
protináboženskou politikou a represemi křesťanů (nejvíc protestanti) mnoho
nových ateistů nevytvořil. Majetek
se církvím neodvážil zabavit. Zabral jen
několik katolických dětských domovů a dalších zařízení, která nechal zavřít.
Také odňal církvím některé pozemky v rámci městského plánování.
Drážďany |
V České republice se majetkové vyrovnání státu s církvemi se stalo
součástí politické rétoriky především díky marxistickým křídlům v sociální
demokracii a také zásluhou silné pozice KSČM, která je od základu postavena na
zabírání cizího majetku. K nim se přidává nenápadně Babišovo ANO. Ukazuje se
výjimečnost ČR, kde bolševické zlo, o kterém se T.G.Masaryk domníval, že patří
k demokracii, samo od sebe - bez příslušných zákonů - brzy nezmizí, jako
zmizelo na Západě. (mv)
Proč něco co bylo jednak né zrovna čistou cestou získáno - praktiky církví v minulosti známe a s bohem a jeho láskou to mělo pramálo společného. Proč vracet něco někomu co před rokem 48 neměl nebo dokonce ani neexistoval. Proč vracet něco na co si už došlápli Habsburkové a následně Masaryk? Když mají potřebu lidem sloužit, tak dle boha, v chudobě a na základě DOBLOVNÝCH příspěvků těch kteří jim ještě dokáží věřit i přes tu spoustu zločinů, které mají církve na svědomí. Církve a víra v boha jsou dva diametrálně odlišné pojmy a církve dokázaly zneužít lidskou víru ve svém obohacení a moc až neskutečně.
OdpovědětVymazat