Kapitán
Oldřich Doležal patřil v 311. peruti R. A. F. k nejúspěšnějším československým
válečným letcům. Jeho největším úspěchem bylo potopení německé válečné lodi
Altsterufer, která vezla náklad wolframu pro zbrojní průmysl. V roce 1950 ho, v
nepřítomnosti, československý
komunistický soud odsoudil k trestu smrti
"Nebe je české moře," říkalo se za 1.
republiky. Propagátory letectví byli i Baťové ve Zlíně. J. A. Baťa nejen
vyráběl letadla, ale také podporoval výcvik "vojenských pilotů pro
republiku." Baťovu leteckou školu absolvoval i Oldřich Doležal.
V březnu 1939 Oldřich
Doležal letěl jako radiotelegrafista s
pilotem Jánem Serhartem do Polska. Během letu dostali varování, aby se do
okupované země nevraceli a pracovali u anglické pobočky společnosti Baťa. Odlétli do anglického města Tilbury, kde byla Baťova továrna. Když
vypukla válka, rozhodli se oba vstoupit do Royal Air Force a bojovat proti
německému nacizmu.
Když se Oldřich
Doležal v roce 1945 vrátil domů, zjistil, že rodiče během války zemřeli. Byl
však vítán jako hrdina. Dostal tři Československé válečné kříže, dvě medaile za
chrabrost, medaili za zásluhy, Vojenskou pamětní medaili Československé armády.
Dal se do služeb
civilního letectva. Jak se postupně komunisté dostávali k stále větší moci a
začaly jim sloužit bezpečnostní složky, tušili bývalí váleční letci, že jim
nastanou problémy a s létáním bude konec. Represe
začaly hned v roce 1948, kdy mnoho letců bylo vyšetřováno, degradováno, zatčeno
a vězněno. Doležal v té době pilotoval letadlo, které bylo únoscem přinuceno k letu na americkou
leteckou základnu v Německu. Doležal se vrátil do Československa, protože zde
měl rodinu.
V roce 1950 Doležal
dostal od známého úředníka z ministerstva vnitra tajnou zprávu, že je na
seznamu letců, kteří mají být co nejdříve zatčeni. Domluvil se s bývalými
kolegy z R. A. F. a provedli trojnásobný únos
dopravních letadel Československých aerolinií. Jedno startovalo v Brně
(pilot Vít Angetter), druhé v Ostravě (pilot Ladislav Světlík), třetí v
Bratislavě (pilot Oldřich Doležal). Všechny přistály na americké základně v německém Erdingu. Z
osmdesáti sedmi pasažérů jich 26 požádalo o azyl na Západě. Ostatní se vrátili.
V Československu bylo
všech osm bývalých letců R. A. F., kteří uprchli, odsouzeno, v nepřítomnosti, k
trestu smrti, cestující, kteří požádali o azyl, dostaly 25 let vězení.
Oldřich Doležal odjel do Anglie, aby zde mohl nadále pracovat
jako letec. Přestože působil celou válku jako letec a po válce létal u
Československých aerolinií, Britský letecký úřad žádnou jeho kvalifikaci neznal
a Doležal musel absolvovat nový výcvik a zkoušky. Potom se stal řádným britským
pilotem. Byl i v Anglii sledován československou bezpečností a dlouhou dobu žil
v obavách, že bude unesen do Prahy. Domů se už nikdy nevrátil, zemřel v roce
1983.
Žádné komentáře:
Okomentovat