Když v roce 1920 bylo Vitorazsko (část)
odebráno Rakousku a připojeno k Československu, měřilo 113 km2 a žilo na něm 10.990 obyvatel.
|
Kostel ve Dvorech nad Lužnicí (do roku 1945 obec Německé) |
Jedná se zemědělsky málo úrodnou oblast, na které se střídají suché
písky s podmáčeným jílem a rašelinou. Proto byly obhospodařované jen
úrodnější pozemky v okolí vesnic. Na většině území jsou lesy, které před
rokem 1945 patřily buď hraběti Mikuláši Palffymu (na pravém břehu Lužnice) nebo
Egonu Fürsteinbergovi (na levém břehu).
|
Řeka Lužnice |
Přestože Vitorazsko za monarchie bylo součástí Dolních Rakous, mluvilo
tam velké množství rodin jen česky a děti zůstávaly českými. S otázkou,
proč tomu tak bylo, když tam nebyla ani jedna česká škola, lámalo si mnoho lidí
hlavu. Jedno vysvětlení podal v roce 1924 František Manina, učitel
z obce Kunšach: „Že vitorazské obce zachovaly se nám ryze
českými, možno děkovati jednak čilému styku s národně uvědomělým Suchdolem
nad Lužnicí, jednak okolnosti, že české nevěsty měly u vitorazských ženichů
přednost. Ti brali si zpravidla nevěsty ze sousedních obcí ryze českých, ze
Suchdola, Klikova, Hranic, Hrdlořez, Cepu a odjinud. Tyto nevěsty a příští
hospodyně houževnatě udržovaly český rodinný život a českou řeč.“ Může
na tom být hodně pravdy, neboť bylo známo, že kvůli nezaměstnanosti a chudobě dívky
z Vitorazska, po opuštění základní školy, ve velkém počtu odcházely jako
služky do Vídně, kde se většinou provdaly a zůstaly natrvalo a vitorazským
mužům nezbylo než „lovit v českých vodách.“
|
Věž kostela sv.Jana Křtitele v Krabonoši |
Jestliže vitorazské
vesnice před rokem 1920 byly prakticky české, o českém národním uvědomění se
mluvit nedalo. Vitorazané se hlásili k té národnosti, která se
jim momentálně jevila prospěšnější. Příkladem je sčítání obyvatelstva:
V roce 1880 se k české národnosti hlásilo 90,25 procent
obyvatel.
V roce 1890 se k české národnosti nehlásil vůbec nikdo.
V roce 1900 se k české národnosti hlásilo 19,32 procent
obyvatel.
V roce 1910 se k české národnosti nehlásil nikdo.
V roce 1921 se k české národnosti hlásilo 84,64 procent
obyvatel.
Něco jiného bylo sčítání obyvatelstva, prováděné četnictvem, něco jiného
chování lidí. Obyvatelstvo Vitorazska v 19.
století sice mluvilo česky, na rozdíl od německy hovořícího českého měšťanstva
v českých zemích, ale zřejmě vlivem prostředí se k české příslušnosti
nehlásilo. Považovalo české prostředí za hospodářsky a kulturně méně vyspělé, v němž
jsou jen malé šance se společensky prosadit. Proto se na Vitorazsku (ve
Vídni a jinde v Rakousku, kde žily početné české menšiny) nesnažilo zřizovat
české školy a české spolky, ale zapojovalo se do společenského života německého
obyvatelstva.
|
Řeka v Nové Vsi nad Lužnicí. |
Skutečné národnostní
napětí mezi obyvatelstvem vypuklo na Vitorazsku až po roce 1920 a přičinila se
o to také československá vláda, která
okázale osidlovala Vitorazsko českým obyvatelstvem, pro které zakládala a za
každou cenu udržovala české školy a podporovala český hospodářský i spolkový
život. To se samozřejmě nemohlo líbit původnímu obyvatelstvu, které
bojovalo s bídou stejně jako čeští osídlenci a muselo pro své školy shánět
peníze i za hranicemi. A tak usilovalo o opětné připojení k Rakousku. O
připojení k Hitlerově Třetí říši Vitorazané nestáli, jak ukázaly výsledky
voleb v roce 1935, kdy ve vitorazských obcích skončila Henleinova SdP
v poli poražených. V té době samozřejmě netušili, že prvním
Hitlerovým velkým soustem bude v březnu 1938 právě Rakousko. Potom se i na
Vitorazsku rozjela nacistická propaganda, takže voláním Vitorazanů po připojení
k Třetí říši bylo myšleno připojení Vitorazska k Rakousku.
Velice zajímavé čtení, člověk se stále něco nového dozví. Hektické časy. Doufejme, že se to už nikdy anikde nebude opakovat.
OdpovědětVymazatZrovna zítra jedu do Vyšný na pohřeb babičce. Ani nevím, jaké měla občanství, ale praděda sudeťák od Karlových Varu a prababička slovenka z Oravy.
OdpovědětVymazatKdyž jsem se babičky ptal jestli byli taky odsunuti v roce 1945 jako Němci, tak říkala: "Jo, byly sme několik dní zavřený s ostatníma ve statku v Suchdole a pak řek ten německej oficír, ať nás vrátí, kde nás vzali". Tak jsem se zeptal, jestli to byl opravdu německej důstojník. A kdy že to bylo? "No v osmatřicátým".
:-)
Petr Kovář
Zápis z kroniky Vyšné
Vymazat"5.června 1946 bylo všem Němcům ve Vyšném oznámeno, že mají 24 hodin na přípravu, potom budou vystěhováni. Němci však 24 hodin nečekali, sešli se na návsi, vzali si, co unesli, někteří i dobytek, a hromadně zamířili k nedaleké státní hranici.
V roce 1946 bylo ve Vyšném sedmdesát osm domů, které byly během krátké doby osídleny. Mnoho dosídlenců však brzy odešlo. Jiní se pak přemisťovali z domu do domu, nikde se jim nelíbilo, někteří i pětkrát. A většinou si nevybrali, nakonec také odešli.
V roce 1950 bylo ve Vyšném založeno JZD, do kterého všichni zemědělci hromadně vstoupili. V roce 1951, zase všichni z JZD vystoupili, mimo dvou. V roce 1952 zabral většinu pozemků státní statek, který už užíval zkonfiskovaný dvůr M.Žákové.
Opravdu velmi zajímavý a smutný příběh. O to víc, že se to stalo nedaleko mého domova. Ten Říha musel být totální šílenec umřel prý až v roce 2016, doufám že mu to někdo dal aspoň najevo že byl vrah. Odmítavý postoj Suchdola k pohřbu mě překvapil, v tu dobu přece museli mít informace o jaké se jednalo lidi. Zajímalo by mě jestli v Tušti žijí potomci těch lidí co nic neudělali aby vraždám zabránili a rabovali a jaký na to mají názor.
OdpovědětVymazatDěkuji za příspěvky.
OdpovědětVymazat