V roce 1969, v době Husákovy normalizace a politických prověrek inteligence a vedoucích pracovníků (masového převlékání kabátů), byla veřejnosti naservírovaná neuvěřitelná zpráva , že v městě Tagliatti (město Stavropol přejmenované v roce 1964 po italském komunistovi Tagliattovi), na břehu ruské řeky Žiguli, bude na zelené louce postavena továrna na výrobu italských automobilů Fiat 124. To v době, kdy po srpnové okupaci velká část lidí v Československu začínala opět věřit, že ze Západu je všechno špatné, z Východu všechno dobré, bylo hodně nepochopitelné.
Potom přicházely časté informace o rychlém průběhu výstavby továrny. Byly doprovázeny řadou legend a aneknod. (např. Rusové prý od Italů vyžadovali balení všech strojů a součástek do velkých dřevěných a dobře utěsněných beden. Důvodem bylo, že dřevěné bedny sloužily ruským dělníkům jako ubytovací zařízení).
Výroba sice začala už v roce 1970, ale první upravený model Fiatu 124, překřtěný na Žiguli, později VAZ a Lada (ale také MERCEDES VÝCHODU), začal se prodávat v roce 1971. V témže roce začal být dovážen do Československa, kde byl vyhledáván nejen prorusky kovanými komunisty, ale i socialistickými zbohatlíky z lidu.
V Československu do roku 1989 jezdilo přes 365 tisíc vozů VAZ (oblíbený byl například VAZ 2106 - Lada 1600 z roku 1977). Ještě v roce 1988 prodejce Mototechna evidoval 120 tisíc zájemců o koupi vozu Lada, ale jejich dodávky se pohybovaly kolem 10 tisíc kusů ročně.
Automobil Žiguli měl motor o objemu 1197 cm3 a výkonu 44 kW, uvezl 400 kg nákladu a měl 380 litrů zavazadlového prostoru. V roce 1972 začal VAZ vyrábět i verzi kombi (VAZ 2102) a následovala řada vylepšených modelů. V roce 1978 se na autosalonu v Paříži světu představila terénní Lada Niva (VAZ 2121), jež měla „řešit otázku motorizace sovětského venkova“ (nezpevněné silnice). Niva však vyvolala nadšení na Západě, kde se stala módní záležitostí, a inspirovala k výrobě terénních vozů i další výrobce.
Dnes je firma AvtoVAZ stále největší automobilkou v Rusku a čtvrtinu jejích akcií vlastní francouzský Renault.
Žádné komentáře:
Okomentovat