Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

pondělí 2. prosince 2019

Tam na konečné. Zahradníček vzpomíná


2.12.2019; 5:32 - První prosincový den se ohlásil pěkným bílým mrazíkem, což nevadilo fotbalistům, kteří běhají po trávnících jako uprostřed léta. Naopak spousta zimomřivých diváků raději sledovala fotbal na obrazovkách. Fotbalisté si prodloužili sezónu až do půlky prosince. Na počasí a fotbal dojde snad v dalším příspěvku, tentokrát je na řadě starší filmová kultura.

Množství celovečerních filmů natočených od vynalezení filmové kamery a promítacího přístroje jdou jen v naší zemi do tisíců. Ve třicátých letech se ročně natáčela téměř stovka filmů. Za války a po ní to bylo o něco slabší. Filmy a fotografie mají z historického hlediska ohromnou cenu. Ne všechny samozřejmě. Filmy natáčené celé v atelierech, nebo téměř celé, asi nostalgicky zaujmou  méně než filmy natáčené přímo v terénu.

Jedním ze starých filmů, který jsem nedávno opět shlédl, a který svými exteriéry upoutal moji pozornost, byl film "Tam na konečné" natočený oskarovými režiséry Kadárem a Klossem v roce 1957.  Film přiblížil okrajovou část Prahy v celé její dobové jednoduchosti. Přitom život byl tehdy stejně složitý jako v kterékoli jiné době.

Staré oprýskané domy s pavlačemi, byty vytápěné kamny na uhlí, v krámku s velkou kupeckou váhou se prodává mléko do konviček, lahví a sklenic, muži chodí v kloboucích a zmačkaných pláštích, ženy v sukních, dlážděné ulice jsou téměř bez aut, ale hrají si na nich děti a především tam jezdí staré tramvaje s průvodčími, předsíňkami , ručně zasouvanými dveřmi a dřevěnými lavicemi poděl stěn. Vystupovat za jízdy se nesmělo, ale bylo to u mladých lidí běžné a tolerovalo se to. Bylo to prostředí, které se už nedá napodobit.

Hlavní hrdinka filmu studentka Olinka (Eva Otčenášová) vezme do bytu kufry, polepené nálepkami, výřečného lékárníka Martince (Vladimír Ráž). Nemusela to být Olinka, mohla mít jméno třeba Ina (od Dietla) či jiné románové  jméno vhodné pro takové naivní osůbky. Nesympatický magistr se vybarvil, když zjistil, že Olinka bude mít dítě. 

Zajímavé ve filmu jsou i tajemné úsměvy herečky Jany Dítětové (30).  Narodila se jako Kalabzová v Plzni. Jméno Kalabza mi připomnělo figuru vrátného, který kvůli nadměrnému popíjeni střídal jednu vrátnici za druhou. Míval pejska, kterého sebou vozil v tašce pověšené na řidítkách bicyklu. Jana Dítětová na filmových plátnech poprvé zaujala v protektorátním filmu Prstýnek, jako nesmělá ochutnávačka zámeckého cukroví. Na konci 50. let se z filmu vytratila, a na hodně dlouho.

Ve filmu nechybí opilec, jak je v Kadárových filmech téměř nezbytné. Opilce Peštu, jenž se ohání dobrým kádrovým profilem, hraje Martin Růžek.

Děj filmu je sice všeobecný, bez nutné autocenzury tvůrců by ho bylo možné posadit do kterékoli doby, avšak pražské rušné i pohodové prostředí 50. let, jaké je možné spatřit ve filmu "Tam na konečné," napodobit nelze ani při nejlepší vůli. A v tom je velká cena tohoto filmu.

Padesátá léta byla kulturně značně rozporuplná. Snahou režimu bylo  prostřednictvím filmu vnutit lidem komunistickou ideologii. Kino mělo v českých zemích velkou tradici, proto se ho režim v 50. letech snažil využívat k propagandě a zřizoval kina téměř v každé vesnici. Záplavu více či méně  ubohých sovětských filmů se snažili někteří čeští a slovenští filmaři doplňovat budovatelskými filmy podobné kvality (Pan Novák, Anděl na horách aj.) nebo  filmy zkreslujícími historii a podněcujícími k "třídní" nenávisti. S následky budovatelské kultury se proto lze dodnes setkat na diskusních fórech.

Je však obdivuhodné, že v této době temna, kdy všechno, co přicházelo na veřejnost, muselo být schváleno ideologickými komisemi a referenty různých stupňů, se dařilo natočit i některé kvalitní filmy nepolitické (detektivky), a také dovézt výborné filmy ze zahraničí, především z Itálie a Francie, zemí, v nichž v 50. letech byly silné komunistické strany podporované sovětským blokem. Dováželi se hlavně filmy s proletářskou tematikou. Mimo italských a francouzských filmů se v roce 1956 podařilo doposud téměř bezvýznamný Karlovarský filmový festival dostat mezi hlavní světové festivaly. Ani tato velká kulturní událost se nevyhnula politickému zneužívání, protože jednu z hlavních cen musel mít film z některé socialistické země.
Josef Zahradníček 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.