Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

sobota 29. ledna 2011

Historie života na kolejích (35).

Parní lokomotiva 411.0 ZEMĚPLAZ

(Předcházející část) V letech 1873 až 1883 lokomotivky ve Vídeňském Novém Městě, Floridsdorfu a Esselingenu dodaly Rakouské severozápadní dráze 54 strojů čtyřspřežní lokomotivy s tendrem. Mimo čísel (č.321 – č.374) jednotlivé lokomotivy dostávaly jména významných osobností. U k.k.státních drah dostávaly čísla 171.0. U ČSD byly označeny jako 411.0, a kvůli nízkému těžišti dostaly název Zeměplaz.

Vyrobené stroje (171) 411.0



Kotle lokomotivy se lišily. Všechny měli 192 žárových trubek, výhřevnou plochu topeniště 10-10,6 m2, trubek 153,8-156,8 m2 a celkovou plochu 164,4-168,8 m2. Tlak páry v kotli byl 10 barů a rošt měl plochu 1,90 m2. Dvouválcový dvojčitý parní stroj měl válce o průměru 470 mm se zdvihem pístů 632 mm. Rám měl vnitřní provedení, čtyři spřažené nápravy, z nichž třetí byla hnací, měly kola o průměru 1175 mm. Poslední náprava měla posuv do stran 20 mm. Každá náprava měla vlastní vypružení listovými pružnicemi nad ložiskovými domky. U lokomotiv inv. čísel 355 až 374 se oproti předešlým strojům zvýšila hmotnost o 1 tunu, na 46 tun. Ostatní parametry se shodovaly.

V letech 1876 až 1878 vyrobila lokomotivka ve Floridsdorfu osm strojů pro dráhu Lvov-Černovice-Jasy, označených řadou IVf s inv.č. 70 a 77. Kromě toho vyrobila ještě šest lokomotiv, které v letech 1877 až 1878 za rusko-turecké války přešly do provozu některých vleček ruských podniků.

Po roce 1918 Československo dostalo 59 lokomotiv 411.0 Zeměplaz. Při rozdělení Československa v roce 1939 zůstalo na Slovensku 11 těchto lokomotiv (02, 16, 33, 34, 36, 37, 49, 51, 52, 53 a 56). Slovenské dráhy je předaly Maďarské železnici MÁV. Po roce 1945 se na Slovensko vrátily pouze 4 Zeměplazy. V letech 1945 až 1950 se početní stav těchto lokomotiv podstatně neměnil, stále jezdilo okolo 40 strojů v Čechách a 4 na Slovensku - v nákladní dopravě, případně na posunu. České lokomotivy 411.0 byly umístěny ve výtopnách Ústí nad Labem, Česká Třebová, Praha Masarykovo, Hradec Králové, Liberec, Pardubice, Trutnov, České Budějovice, Cheb, Brno, Jihlava, Ostrava a Přerov. V průběhu padesátých let byla většina lokomotiv 411.0 zlikvidována. Poslední slovenská byla vyřazena v roce 1959, poslední česká skončila v Kovošrotu v roce 1962 (411.054 z depa Ostrava).

Šťastnou náhodou se zachovala lokomotiva 411.019 "Conrad Vorlauf", s tendrem 410.072. Všechna těžká období tato lokomotiva přežila na vlečce cihelny v Hodoníně, kam byla v roce 1955 prodána z výtopny ve Veselí nad Moravou. Nyní je renovována ve Výtopně Jaroměř.

Vyrobené stroje (171) 411.0

Za lokomotivami 411.0 byly používány třínápravové tendry, vyrobené v letech 1871 až 1883. Vyráběly je strojírny Floridsdorf, Sigl, Hannover, Schwartzkopff a Ringhoffer. Po zestátnění tendry byly u K.k.St.B označeny řadou 23 a po roce 1918 u ČSD řadou 410.0 s inventárními čísly 01 až 118. (Pokračování) (R.Fischer)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.