Posázavský Pacifik
(Předcházející část) Posázavským Pacifikem je nazývá železniční trať z Prahy přes Vrané nad Vltavou a Čerčany do Světlé nad Sázavou. Trať měří 157 km. Celá trať byla budována v létech 1881 až 1900. Původně byla stavba tratě zahájena kvůli dopravě cukrové řepy do modřanského cukrovaru, postupně byla prodlužována - a tím, že vedla romantickými partiemi podél řeky Sázavy, stala se z ní důležitá dopravní tepna,
Trať byla stavěna postupně a jednotlivé úseky postupně uváděny do provozu. Jako poslední byl stavěn úsek z Jílového do Skochovic, v němž bylo nutné prorazit několik tunelů, nasypat vysoké náspy, vykopat zářezy, zhotovit desítky propustků a hlavně zbudovat kamenný viadukt Žampach. Ten se stal pro trať charakteristickým. Celý úsek patří mezi nejkrásnější místa na trati.
V roce 1899 byl v úseku Praha - Zbraslav - Měchenice zkoušen první Křižíkův elektrický akumulátorový vůz, v letech 1905 až 1906 pak hnací parní vůz 1.02 KkStB (později M 124.001) "Komárek".
Proslulý byl Posázavský Pacifik ve dvacátých a třicátých letech 20. století. Pacifikem vyráželo za dobrodružstvím takové množství cestujících, že ani dvanáctivozové soupravy vlaků, jezdících v přepravní špičce jeden za druhým, nestačily. Stávalo se, že trampové se do přeplněných vagónu nevešli, a tak seděli na náraznících či na střechách. Bohužel v současné době už je romantika starých trampů převálcována maloměšťáctvím, drahými chatami a automobily.
Dolní úsek z Prahy do Davle sleduje pravý břeh řeky Vltavy. Z Davle je pak trať vedena proti proudu řeky Sázavy. Za Davlí také začíná nejkrásnější úsek Posázavského Pacifiku do Jílového u Prahy.
V okolí tratě se nachází mnoho kulturních památek, včetně několika hradů (Zbořený Kostelec, Český Šternberk). Kolejovou úvratí v Čerčanech je železniční trať rozdělena na dva úseky, dolní a horní. (Pokračování) (R.Fischer)
Žádné komentáře:
Okomentovat