Firmy často musejí hledat nejen pro učně na praxi různé motivace. „Zvýšili jsme výrazně odměny za dobrou práci a dobré lidi jsme si pro své stavby udrželi. Zatím ještě je koho udržet. Zatím ještě nějací fachmani na stavbách jsou. Dost se bojím, jak bude situace vypadat za deset či 15 let,“ dodává Mencl, ředitel společnosti Ekonomické stavby.
Zhruba sedm tisíc řidičů odchází ročně do důchodu. Mladá generace o tuto profesi nejeví příliš zájem. Třetina českých řidičů je starších 50 let. A mladá generace nestačí ty, kteří odcházejí, nahrazovat. Chybějí lidé s řidičskými průkazy skupiny C nebo D. Podíl na nedostatku těchto řidičů má hlavně zrušení vojenské služby. Tam si totiž řada budoucích řidičů zdarma udělala potřebná řidičská oprávnění a získala potřebnou praxi. A nejen řidiči. Za 1. republiky měli nevyučení muži možnost během vojenské služby vyučit se řemeslu (automechanik, krejčí, obuvník, truhlář, kovář apod.)
Zmiňovaní řidiči i řemeslníci navíc často odcházejí do zahraničí. V okolních státech je značná poptávka po kvalifikovaných řemeslnících, jako jsou elektrikáři, pekaři a truhláři.
Práce v zahraničí a nižší mzda samozřejmě není tím hlavním důvodem, proč začínají citelně chybět řemeslníci a další lidé na manuální práci. Hlavním důvodem jsou pravidelné mediální informace o mzdách, podle nichž nejvíc vydělávají lidé v oborech, kde je minimální nebo žádná námaha. Proto už od začátku 90. letouží rodiče mít - a všechno pro to dělají - mít ekonomy nebo právníky z ještě nenarozených dětí. Sedět ve značkovém oblečení, vymydlený, nagelovaný a navoněný v luxusní klimatizované kanceláři a u počítače a telefonu předstírat práci je představa, kterou mladým, ale i mnoha starým kdysi velmi nakažlivými názory vsugeroval Klaus, že výroba a manuální práce jsou zbytečné, že stačí mít pestrobarevné kravaty a obchodovat s větrem, vše potřebné se doveze ze zahraničí. Fyzické práce je třeba se štítit.
Žádné komentáře:
Okomentovat