Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

sobota 2. ledna 2016

Bez nákupních horeček jsou vánoce nudné. Zahradníčkovy úvahy.

Začínám  svůj první příspěvek roku 2016 v naději, že svět zmoudří, že mezi lidmi bude méně sobectví, nenávisti a násilí, že v zemích českých se bude méně lhát, krást a podvádět. Že příkladem půjdou politici, ministři, úředníci, učitelé a všichni, co mají možnost prosadit zlepšování života slušných lidí bez ohledu na barvu pleti, národnost, věk a bydliště. 



Prosinec uplynulého roku se mi vůbec nezdál rušný, včetně období mezi svátky. Množství obchodů a nabízené zboží lidi unavuje. Co kdo chce koupit, to koupí bez shánění a tlačení ve frontách. To nelze porovnávat s tím, co se dělo před vánocemi před 30 - 40 lety. Nakoupení nějakého nedostatkového zboží bývalo vrcholem štěstí. Ku Praze denně mířily stovky autobusů, družstevníci a odboráři z celé republiky jeli utrácet peníze. Nejen obchodní domy jako Kotva nebo Bílá labuť před vánocemi praskaly ve švech, ale i v malých vesnických prodejnách panovala nákupní horečka. Stály se fronty nejen na tolik tehdy vytoužené banány, ale i na nejobyčejnější věci, kterých bylo dostatek.

Za socializmu fronty v obchodech byly jakousi módou vyvolanou touhou po něčem novém a neznámém. Nádherná ukázka je hned na začátku prvního dílu televizního seriálu Chalupáři, když Sovák (Huml) uvidí Filipovského stojícího v asi dvacetičlenné frontě před obchodem: "Na co stojíš?" ptá se. "Nevím, prej něco přivezli." říká Filipovský.  "Co přivezli?" ptá se Sovák ženy vycházející z obchodu. "Nic," odpovídá žena. "Co mají?" "Všechno."

Pustil jsem si se zpožděním 37 let televizní silvestr roku 1978. Tenkrát jsem ho určitě nesledoval. Nesledoval jsem ho celý ani včera, byla to ubohost, pouze mě zaujalo hlediště, v němž seděla spousta známých umělců včetně těch, kteří už natrvalo opustili světská jeviště a televizní studia.  Mimo Menšíka, který pořad uváděl, jsem v hledišti zahlédl Karla Zicha, Josefa Bláhu … Chudíka, Podskalského, Peška, Plzáka, Kopeckého, Vinkláře, Prachaře, Brzobohatého, Sováka, Filipovského, Šimka, Brouska, Horníčka, Brodského, Švorcovou a další české a slovenské herce a zpěváky, které jsem si nestačil poznamenat, a také mocného komunistického ředitele televize Zelenku a televizní hlasatelky české i slovenské. Tak mě napadlo: Kolik nových umělců už nahradilo ty, kteří nás opustili, když se nesmazatelně zapsali do vědomí i tak špatných televizních diváků, jako jsem já?  Nevím, neznám, ale vzhledem k počtu televizních stanic a roztříštěnosti diváků těžko některého současného herce bude znát tolik lidí, jako znalo třeba už uvedeného Menšíka.

Zdá se, že pozice známých herců v televizi převzali někteří politici, pro které se televizní kamera stala darem s nebes. V dobách, kdy diváky k televizním obrazovkám lákali slavní herci, byla spokojenost především na straně diváků, potom jistě na straně herců, a možná také  ve vedení televize a na ÚV KSČ. Dnes, kdy lákají k obrazovkám politici, jsou spokojeni všichni - mimo většiny diváků.  Podle toho, jak často se který politik dokáže dostat na televizní obrazovky, jsou výsledky voleb. Nezanedbatelné jsou jejich kontakty s redaktory. K vystupování na veřejnosti politici samozřejmě mají hereckou průpravu. Současný nejznámější obyvatel Pražského hradu svého času dokonce účinkoval na jevišti divadla Semafor. Skončil tam a dostal se časem až na Hrad. Odtud ho nikdo vyhodit nemůže. Takových bylo víc. Menšík také kvůli chlastu kdysi byl vyhozen (Werichem) z divadla  - a přesto se potom dopracoval mezi nejznámější a nejlépe placené herce.

Vrátím se k tomu seriálu z roku 1974 Chalupáři.  I když si režisér František Filip na něm moc záležet nedal, je dokladem o tom, že z propagačního politického díla plného nesmyslů dokážou dobří herci udělat kus, na který se dá dívat. Komunistům se i za pomoci tohoto seriálu podařilo vyhnat lidi z měst, rozptýlit je po chatách a vesnických chalupách, aby zapomněli na nemožnost cestování za hranice a jiné problémy socialistického zřízení - a hlavně aby neměli čas se shromažďovat na náměstích, na fotbale, v divadlech a dostali možnost užívat si jako socialističtí boháči letních sídel. Takové byly komunistické názory. To byl Husákův socializmus, který zásluhou chat a chalup přežívá do dneška a dědí se z generace na generaci. K tomu se hodí názor pana K.P.:Z velké části Češi a Slováci jsou ochotni za plný talíř, chatu, chalupu a novou škodovku zříci se nejen státní příslušnosti, demokracie a lidských práv, ale i morálky, lidskosti a příslušnosti ke kulturnímu světu. 

Josef Zahradníček

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.