Posvícení
v českých zemích prý bývala slavena už od dob Přemyslovců. Doba konání a posvícenské
zvyky se v průběhu století ustálily a měnily jen nepatrně. Do oslav
posvícení výrazně zasáhl až v 18. století císař Josef II. Neučinil to
z nějakého chvilkového vladařského rozmaru, nebo jen kvůli poklesu
pracovní morálky po posvícení (robota končila na sv. Havla), ale v zájmu
selského lidu.
Posvícení (na
Moravě se nazývá „hody“, v německých oblastech „Kirtag,“ ve Slezsku „krmáš“)
se původně slavilo ve výroční den posvěcení kostela. Slavilo se i ve městech,
ale na vesnicích vrchnost oslavu připomínala zvlášť důkladně. Ke každé
slavnosti patří hosté a dobré jídlo a pití. Aby se příbuzní a známí mohli
navštívit, konalo se posvícení každou neděli v jiné vsi. Posvícení bylo
připravované celý týden. Uklízelo se, mlelo ve mlýně obilí, aby byla čerstvá
mouka, vařilo, peklo, zvali hosté, kupovalo pivo v pivovaru.
Císař Josef II.si uměl zajišťovat sympatie prostých
lidí. Již za svého života získal velkou popularitu u českého lidu. Vzniklo o
něm mnoho legend, básní i písní a jeho zásluhou jméno Josef je dodnes
nejčastějším křestním jménem. Do učebnic se zapsal hlavně zrušením
nevolnictví venkovského lidu v roce 1781. Ne všechny reformy císaře Josefa
II. byly ku prospěchu zemím českým. Josefovým ideálem byla jednotná centralizovaná
říše, proto zavedl němčinu jako jednotný vyučovací a úřední jazyk. Dále Josef
II. zrušil kláštery, o kterých nebyl
přesvědčen, že jako centra vzdělanosti mají předpoklady plnit požadavky státu,
na druhé straně nové kláštery a biskupství založil. Mimo zrušení
nevolnictví Josef II. ulevil venkovu od dalšího břemene, jímž bylo hoštění
nezvaných hostů při posvícení.
O posvícení byl
pohoštěn každý, kdo přišel do domu. Muselo se dodržovat pořekadlo „Host do
domu, Bůh do domu.“ Pozváni byli příbuzní, farář, kantor, kostelník. Přicházeli
na hostinu i řemeslníci, kteří pro sedláky pracovali. Na posvícení přišli nejen
pozvaní hosté, ale posvícení využívali nejen různí potulní vandráci, tuláci,
žebráci, komedianti, opilci, pobudové, ale také panští úředníci, holomci a
služebnictvo ze zámků. Takže ke vsi, kde se právě konalo posvícení,
v neděli před polednem někdy táhlo celé procesí hladových krků a mlsných jazyků.
Nejdrzejší byli ti ze zámku. Rozběhli se po vsi, vpadli do kuchyní a nečekali,
až jim jídlo bude nabídnuto nebo bude na stole, ale rovnou zamířili k pekáči
a vybírali nejlepší kusy pečeně a cpali koláče do kapes. A pokračovali do
dalšího stavení. O posvícení se dveře u sedláků „netrhly“. Příští neděli ti
samí nezvaní hosté obšťastnili svou návštěvou zas jinou ves.
Takové posvícení
stálo spoustu mouky, telat, hus, kuřat, tuku, ovoce, zeleniny, medu, dřeva na
topení a jiných věcí, takže to sedláky, kteří jinak po většinu roku se
stravovali skromně a šetřili na posvícení, přivádělo na mizinu. O tomto nešvaru,
který se začal šířit po všech krajích, se dozvěděl i císař Josef II. a rozhodl
se v roce 1786 zasáhnout. Udělal to velmi chytře. Zakázal různé termíny
posvícení, stanovil pro celou monarchii jediný termín posvícení, které dostalo
název „Císařské posvícení“. Pro konání tohoto posvícení určil třetí říjnovou
neděli. Tím roztříštil bandy vyjídačů vesnic, kteří předtím si z posvícení
téměř udělali způsob obživy. Protože se „Císařské posvícení“ konalo po svátku
sv. Havla, říkalo se mu také „Havelské posvícení.“
Později, po
zmírnění a úplném zrušení robotních povinností se vesnice vracely
k původním termínům posvícení, ale hodně měst a vesnic třetí říjnovou
neděli slaví „Císařské posvícení.“ Bývaly vesnice v bohatších krajích, kde
se slavila obě posvícení; to původní i to podle císaře Josefa II. Komunistický
režim církevní slavnosti neviděl rád, a tak posvícení téměř zmizelo z podvědomí
obyvatelstva, v současnosti se sice na mnoha místech slaví, ale jedná se
více o komerční záležitost ve městech a větších vesnicích než o církevní a
rodinnou slavnost.
Žádné komentáře:
Okomentovat