V těchto dnech se oslavuje 25. výročí otevření
maďarsko-rakouské hranice pro občany Německé demokratické republiky. Od tohoto dne východní
Němci začali hromadně prchat do Maďarska, odkud jim Maďaři umožnili vlakem
cestovat do Vídně. Masa Němců cestovala
přes Československo. Jako do jediné cizí země tam měli možnost cestovat bez
omezení.
Situaci na
západoněmecké ambasádě v Praze, přeplněné východoněmeckými uprchlíky, musela
Adamcova vláda řešit vysláním zvláštních vlaků. Jiní občané NDR
nechávali na parkovištích i na silnicích v Československu Trabanty, nasedali do
vlaků a cestovali do Maďarska.
Historickou obrátku
vzpomněl bavorský sněm v pátek slavnostním zasedáním v Pasově. Jeho
prezidentka Barbara Stammová zdůraznila, že Německo bylo tehdy železnou oponou
a postřelovacím hraničním pásmem ostře rozděleno, a najednou se v roce 1989 otevřela
první skulinka.
Z Prahy jezdili enderáci vlaky přes NDR do SRN, a ne do Maďarska. Domluvil to tehdy Hans Dietrich Genscher a oznámil to z balkónu velvyslanectví SRN. Z NDR přijeli autobusy a vozily enderáky s doprovodem VB na nádraží do Libně. Soupravy byly DR, (železniční společnost NDR). První vlaky jely přes NDR do SRN, další pak přímo do SRN.
OdpovědětVymazatMy na jižní Moravě jsme sledovali v rakouské televizi jízdu vlaků s enderáky přes maďarskou a rakouskou hranici a viděli opuštěné trabanty v ulicích i v polích
Vymazat