"V dnešní době každý touží jen
mít spartaka…" zpívával ještě v šedesátých letech Karel
Štědrý. Vůz Škoda-Spartak se zrodil po
měnové reformě v roce 1953. Měla ho mladoboleslavská automobilka vyrábět jen
dočasně, než se stihne připravit na velkovýrobu skutečně lidového a všem
přístupného vozu.
Prototyp
Spartaka vyjel 19. prosince 1953 jako dar k 69. narozeninám tehdejšího
prezidenta Antonína Zápotockého. Veřejnosti se
Spartak - oficiálně Škoda 440 - poprvé představil 1. května 1954 na prvomájové
manifestaci v Mladé Boleslavi. Do prodeje se ale dvoudveřový čtyřmístný
automobil klasické koncepce dostal až koncem léta 1955 a vyráběl se později
jako octavie a oktavie-kombi (stejšn) do začátku 70. let. Jeho povedenou odnoží byl elegantní kabriolet Škoda
445-felicia.
Spartak
přitom kromě tehdy moderního a pohledného vzhledu nenabídl po technické stránce
nic nového. Dvoudveřová karoserie byla
usazena na osvědčeném páteřovém rámu s centrální nosnou rourou a pod kapotu
konstruktéři umístili motor, jehož kořeny sahaly k předválečné Škodě Popular.
Řadový čtyřválec měl objem 1089 kubických centimetrů a dával výkon 40 koňských
sil - odtud typové označení 440 (čtyři válce, výkonu 40 koní). Přes
čtyřstupňovou převodovku poháněl zadní kola.
Koupit
si Spartaka rozhodně nemohl každý. Nejen kvůli ceně 27 450 korun za standardní
model. Tehdejší mzdy 1.000 až 1.300 Kčs byly stanoveny tak, aby pokryly
základní výdaje domácnosti. Nemohl si ho koupit ani ten, co měl plat o něco
vyšší (např. horníci) nebo peníze například zdědil. Spartaky totiž byly k
dostání jen na zvláštní poukaz přidělovaný vybraným pracovníkům, takzvaným
"úderníkům", závodním výborem odborové organizace. Ani úderníci však
vůz neměli hned po získání potřebného poukazu. Museli složit zálohu ve výši
dvoutřetinové ceny vozu a potom čekat a čekat, nejméně rok.
Spartaky
byly vyráběny do roku 1959, kdy je nahradila Oktavie, která se vzhledem příliš
nelišila. Celkem bylo vyrobeno 86.000 Spartaků. Poměrně úspěšně se vyvážely do celého světa,
přes 1000 vozů se prodalo i v USA. Exportní výrobky byly lépe vybavené a
upravené (chromované nárazníky, kliky apod.) Dnes je Škoda 440 ceněným
veteránem.
Žádné komentáře:
Okomentovat