První zmínky o osadě
pocházejí z roku 1287, kdy její prodej
je uveden v listině krále Václava II. V
té době zřejmě na Polužnické stezce byla postavena tvrz, která měla chránit obyvatelstvo
kraje i pocestné.
U tvrze postupem
času byl vybudován hospodářský dvůr s pivovarem a kaplí. Majitelem v 16. století
byl rod Vítů ze Rzavého. Za třicetileté války byl dvůr vypálen a patrně kvůli
nějaké účasti na povstání Vítům odebrán.
V 17. století se
vystřídalo několik majitelů. Na počátku 18. století, kdy Stádlec držel Jan
Norbert z Pletingu, byla postavena kaple. V 19. století drželi Stádlec
Schenflugové z Gamsemberka, po nich svobodný pán Fellneraz z Feldeggu. V té
době byl postaven zámek a u něho po vzoru západní Evropy zřízen rozlehlý park.
Když se Jan Křížík,
syn známého vynálezce
a podnikatele Františka Křižíka, oženil s Annou, dcerou barona Fellneraza,
stal se majitelem zámku i dvora ve Stádlci.
František
Křižík v roce 1917 přišel o svůj největší podnik v Karlíně. Potom se stal častým obyvatelem
synova zámku ve Stádlci. Zde také v roce 1941 zemřel, ve věku 94 let.
Po roce 1948 byl zámek znárodněn a byla v něm zemědělská učňovská škola. V současnosti je opět soukromým majetkem, opravený, ale je nepřístupný. V kapli jsou pravidelné bohoslužby. Zámecký park je ještě v dosti zanedbaném stavu.
Po roce 1948 byl zámek znárodněn a byla v něm zemědělská učňovská škola. V současnosti je opět soukromým majetkem, opravený, ale je nepřístupný. V kapli jsou pravidelné bohoslužby. Zámecký park je ještě v dosti zanedbaném stavu.
V polovině
sedmdesátých let minulého století se Sádlec mnohem více dostal do podvědomí
české veřejnosti, protože na řece Lužnici, nedaleko bývalého brodu, byl
postaven historický řetězový most. Most postavený firmou Adalberta
Lanny st. původně stával od roku 1848 nad řekou Vltavou u Podolska. Dlouhou dobu po
jeho stavbě to byl mezi Prahou a Týnem nad Vltavou jediný most, po němž bylo
možné překonat Vltavu.
Po postavení velkého Podolského mostu v roce
1940, ztratil řetězový most význam, přesto stál v Podolsku až do roku 1960, než
údolí zatopila voda Orlické přehrady. Vzhledem k tomu, že v roce 1959 byl
prohlášen technickou památkou, bylo rozhodnuto o jeho zachování. Byl rozebrán a
každý díl (kamenné kvádry i kovové části řetězu) byly očíslovány a uskladněny.
Začátkem 70. let
minulého století bylo rozhodnuto rozebraný řetězový most z Podolska znovu postavit na Lužnici mezi
Stádlecem a Dobřejicemi. V roce 1975 byla stavba mostu dokončena. Délka mostu nad řekou je 86,26 cm, šířka mostu 6,80 m,
šířka průjezdů vítěznými oblouky je 3,82 m. Podlaha mostu je z dřevěných trámů.
Po mostě je povolen přejezd vozidel do váhy 1,5 tuny.
Středem Stádlce je
čtvercové náměstí (do roku 1948 bylo povoleno pořádání pěti trhů ročně), což
jistě byl jeden z důvodu proč 25. ledna 2011 Poslanecká sněmovna obci udělila status městyse. Vnitřek náměstí
tvoří park s pomníkem obětem 1. světové války, informačními tabulemi a bistrem.
Na západní straně náměstí je socha sv. Floriána. Zvláštností je také budova synagogy z poloviny 19. století, poblíž katolického
hřbitova, i když židů zde bývalo nepatrně (před rokem 1939 zde bylo 6 židů).
Stádlec má v současnosti okolo 600 obyvatel ve čtyřech částech. (R. Fischer)
Předcházející článek o zajímavých vesnicích: Svatý Jan nad Malší
Stádlec má v současnosti okolo 600 obyvatel ve čtyřech částech. (R. Fischer)
Předcházející článek o zajímavých vesnicích: Svatý Jan nad Malší
Žádné komentáře:
Okomentovat