Továrna na výrobu lidových vozů pro všechny pracující lidi byla založena v roce 1937 téměř na zelené louce a byla pojmenována Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH (Společnost pro přípravu německého lidového vozu). Už příští rok byla přejmenována Volkswagenwerks GmbH.
Ferdinand Porsche si prohlíží své dílo z roku 1937.Podle anglického historika Richarda Edvanse se jednalo o uskutečnění snu německého kancléře Adolfa Hitlera. O něm se příliš neví, že se vášnivě zajímal o auta, i když sám žádné pravděpodobně nikdy neřídil. Hitler nejen prosazoval výrobu nového lidového vozu, ale přímo se zasloužil o to, že nový německý vůz měl karoserii, se kterou se dodnes prohání po světě.
Adolf Hitler si prohlíží model nového vozu.
F. Porsche s H. Ledwinkou.
Hitlerovi učarovaly karoserie vozů Tatra 77 z roku 1934, jimž dal podobu geniální kopřivnický konstruktér Hans Ledwinka (konstruoval také Slovenskou strelu). Stavbou vozu s podobnou karoserií Hitler pověřil dalšího českého Němce Ferdinanda Porsche (*3.9.1875 ve Vratislavicích nad Nisou). Porsche sice měl snahu, prototyp vyjel, ale přišla válka a místo lidových vozů se v nové fabrice opravovala letadla a vyráběly terénní obojživelné vozy KdF 166, a terénní Kdf 82. U továrny vyrostlo nové město nazvané Stadt des KdF Wagens bei Fallersleben, které po válce bylo přejmenováno na Wolfsburg.
F. Porsche a jeho tank.
Terénní tahač Škoda RSO
Porsche navrhl také několik typů obrněných vozidel (stíhač tanků Ferdinand, a pouze do prototypu dovedený supertěžký tank Maus). Zřejmě kvůli kontaktům s Hitlerem v roce 1937 vstoupil Ferdinand Porsche do NSDAP. Méně je známo, že Porsche se podílel na stavbě zajímavého terénního tahače Škoda RSO (Typ Porsche 175), vyráběného v ASAP Jungbuzlau (Mladá Boleslav), který byl určen pro východní frontu.
Hans Ledwinka a Tatra
Rovněž Hans Ledwinka jako šéf kopřivnické výroby byl po válce obviněn ze spolupráci s nacisty (vůz Tatra 111 odebíral Wehrmacht) a odsouzen na 6 let vězení. Po propuštění se odstěhoval do Rakouska, kde se podílel na vývoji nákladního vozu Steyr-Puch (páteřový rám jako Tatra). V roce 1992 byl Hans Ledwinka plně rehabilitován nejvyšším soudem ČSFR a jeho jméno je uvedeno v ženevské síni slávy.
Žádné komentáře:
Okomentovat