Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

sobota 18. prosince 2010

Historie života na kolejích (13).

Výtopna

(Předcházející část) Parní lokomotivy měly své „stáje“, které se nazývaly výtopnami. Tak jako tažný nebo jezdecký kůň (v mayovkách indiáni lokomotivu nazývají železným ořem) vyžadovala i lokomotiva ošetření po jízdě.

Výtopna Jaroměř

Když strojvůdce jízdu po trati dokončil, odjel k výtopně, kde lokomotivu předal, přičemž udělal zápis o průběhu jízdy, zvláště o výkonnosti stroje a zjištěných závadách. Menší vady byly opravovány ve výtopně, při větších závadách byla lokomotiva převezena do železničních dílen. Než se lokomotiva dostala do výtopny, topič vysypal z popelníku, nad popelovou jámou (kanálem), popel. Zároveň vyčistil dýmnici-komoru pod komínem.



Ve výtopně, jejíž chod řídil přednosta-strojní inženýr, se nejdříve dala do práce četa cidičů, kteří celou lokomotivu vyčistili od oleje, sazí a prachu. Zároveň s cidiči pracovali zámečníci, kteří stroj kontrolovali, především brzdy, mazání, osvětlení a rozvod vzduchu a páry do vagónů, a odstraňovali drobné závady.



Ve stropě výtopny byly dýmníky, odvádějící kouř z lokomotiv. Před zatopením proto musí být lokomotiva komínem pod dýmníkem. Některé výtopny byly později přejmenovány na lokomotivní depa. (Pokračování)

( Robert Fischer)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.