Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

neděle 27. prosince 2020

75 let od zahájení sériové výroby VW Brouk

 Dnes je to přesně 75 let, kdy z výrobní linky ve Wolfsburgu vyjela první sériově vyrobená limuzína Volkswagen. Čtvrtek 27. prosince 1945 byl prvním pracovním dnem po prvních poválečných vánočních svátcích. Jak se později ukázalo tohoto dne začala sériová výroba značky, které pak víc než 20 let vládla silnicím většiny zemí světa.

Wolfsburg 1945

Prvních 20.000 vyrobených civilních automobilů VW bylo určeno jako válečná reparace pro britskou vojenskou správu. Další vyrobené vozy dostávala Německá pošta, Červený kříž a státní instituce a úřady. Soukromé osoby si nový německý vůz mohly koupit až v druhé polovině roku 1946. O vůz nové koncepce byl mimořádný zájem, za 10 let, 5. srpna 1955, vyjel z výrobní linky ve Wolfsburgu už miliontý vůz VW. V roce 1963 už bylo vyrobeno 10 milionů vozů. V té době to byla nejrozšířenější značka automobilu na světě a nahradil kdysi nejrozšířenější Ford T.

Nacisté hned poté, co se zmocnili vlády nad Německem, chtěli předstihnou ve počtu automobilů celý ostatní svět, hlavně USA, kde si automobil kupovali i chudí lidé. Rovněž v Německu nacisté, především Hitler, si přáli mít lidový automobil, kterým by se nacistická propaganda prosadila. 17. ledna 1934 obdržel inženýr Ferdinand Porsche dopis se žádostí o zkonstruování automobilu, ve kterém by byly sedačky pro 4 lidi, automobil, který by dosahoval rychlosti 100 km za hodinu, zvládl stoupání 30 procent a bylo ho možné vyrábět v s různými nástavbami. Automobil nesměl stát víc než 1000 marek. 22. července 1934 dostal Porsche první objednávku na výrobu automobilu.

Konstruktér Ferdinand Porsche u svého vozu v roce 1937

V roce 1936 byly postaveny první tři prototypy vojenských automobilů Volkswagen, které Hitler pojmenoval KdF "Kraft durch Freude" (Silou k radosti). Z peněžních sbírek důvěřivého německého obyvatelstva, které toužilo mít lidový automobil, byla ve Fallerslebenu u Braunschweigu postavena "na zelené louce" nová továrna Volkswagen, později přejmenovaná na Wolfsburg. Místo předem dlouho ohlašované výroby 500.000 vozů VW ročně bylo ve Wolfsburgu vyrobeno jen několik desítek kusů, ale začaly se zde vyrábět vojenská vozidla, součástky pro letadla a munice.

Na konci války byl Wolfsburg  z větší části zničen bombardováním. Britská okupační správa však rychle zajistila opravu budova a před vánocemi se postarala o dokončení výrobních linek. Během roku 1946 bylo vyrobeno 10.000 vozů VW. V roce 1947 byly první vozy Volkswagen vyvezeny za hranice, a sice do Holandska. V roce 1949 přišly první velké zásilky vozů do USA. Američané dali autu jméno "Beetle." (Brouk) Toto označení převzaly i ostatní země, do nichž se VW dostával, včetně Německa (Käfer), i když výrobci ve Wolfsburgu tento název nesnášeli a vůz nadále označovali jako "Tip 1".

Na konci roku 1953 byl Volkswagen Brouk vyvážen do 88 zemí světa. Jeho úspěšná výroba a prodej jsou uváděny jako jeden z hlavních symbolů poválečného německého "hospodářského zázraku." V polovině 50. let se začaly měnit některé části vozu. Přišly výkonnější motory, 12 V elektrický systém, větší okna, ale základní tvar automobilu, který se na trhu mezi ostatními značkami jevil jako primitivní a zastaralý, zůstával. Pro zákazníky byla stále důležitá spolehlivost a nízká cena, i když pro Němce se v 50. letech Brouk stal symbolem blahobytu.

2008

V letech 1966 až 1967 končila poválečná recese, hlásil se konec hospodářského zázraku, objevila se první krize na trhu vozů VW Brouk. Ve Wolfsburgu se začali probouzet, vůz z poloviny 30. let byl tvarově i technicky zaostalý. Vzadu uložený vzduchem chlazený motor dosáhl svého vrcholu, při vyšších rychlostech stával se dokonce nebezpečný. Proto v roce 1974 z výrobní linky ve Wolfsburgu sjíždět přestal VW Brouk a by nahrazen vozem VW-Golf. 

Výroba Brouka však pokračovala v německém Emdenu. Poslední Brouk byl v Německu vyroben v roce 1978. Poté byla výroba přesunuta do Bruselu a do Brazílie a Mexika, odkud byl dovážen na německý trh. V JIžní Americe šel VW Brouk výborně na odbyt. Poslední originální Volkswagen Brouk byl vyroben v Mexiku dne 30. července 2003, tedy 69 let poté, co konstruktér vozu VW Brouk Ferdinand Porsche (rodák z Vratislavic u Jablonce) ukázal první model Hitlerovi. Celkem bylo od roku 1945 do roku 2003 vyrobeno 21,529.494 vozů Volkswagen Brouk.

Pokus obnovit starou slávu nevyšel. Byl sice zkonstruován a v mexickém Pueblu začal být vyráběn Brouk větší, silnější, pohodlnější a bezpečnější. Na trhu se ale neprosadil. Sen o novém kultovním automobilu skončil. Dvakrát nelze vstoupit do jedné řeky. V roce 2019 byla výroba Brouků definitivně ukončena.



Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.