Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

pondělí 20. prosince 2010

Historie života na kolejích (15).

Vagóny.

(Předcházející část) Vagóny sice do žádné „garáže“ nezajížděly, přesto byly kontrolovány vozmistry, uklízeny, čištěny a připravovány na další jízdu.



Nejstarší osobní vagóny nebyly průchodné, do jednotlivých kupé se nastupovalo z lávky, která byla podél vagónu. Během jízdy na ní cestující nemohli vstupovat. Tyto vagóny ještě nebyly vybaveny toaletami, proto dlouhé cestování bývalo utrpením. Tento problém si vynutil změnu v uspořádání vagónů. U vozů vyráběných po roce 1870 už se do vagónů nastupovalo chodbičkou.



V prvopočátcích železniční dopravy nebyly vagóny vytápěny párou, ale v každém vagóně byla železná kamna. Osvětlení se provádělo olejovými kahanci, později svítiplynem. Záchranné brzdy, jak jsou známé v současnosti, ještě ve vozech nebyly; v případě nebezpečí bylo nutno zatáhnout za provaz, jenž byl nad střechami vagónů natažený k lokomotivě, ve které spustil píšťalu, což byl pokyn strojvůdci, aby zastavil vlak. Od zavedení vzduchových brzd, převážně systému Westinghouse, v případě nebezpečí mohou vlak zastavit i cestující.



Jako první vagón býval za lokomotivu, respektive za tendr, zapřahán služební vagón, zvaný „hytlák“(z německého Hüttelwagen), v němž sloužil vlakvedoucí (vrchní průvodčí), který spolupracoval se strojvůdcem. (Pokračování)

(Robert Fischer)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.