Úzkokolejná trať Třemešná – Osoblaha.
(Předcházející část) Jediná úzkokolejná dráha, na které provoz zajišťují České dráhy, je ve Slezsku, mezi Třemešnou a Osoblahou. Její délka je 20,2 km.
Stavbu železnice v ekonomicky rychle se rozvíjející oblasti si vynutilo obyvatelstvo Osoblahy a dalších obcí ležících severovýchodně od Třemešné. Důvody ke stavbě úzkokolejky s rozchodem 760 mm, nikoli tratě s normálním rozchodem 1435 mm, byly stejné jako při stavbě jindřichohradeckých a dalších úzkokolejek, které na přelomu 19. a 20. století byly v Rakousku stavěny. Převládl názor, že na lokálních tratích jsou úzkokolejky plnou náhradou za normální tratě. Hlavním důvodem ovšem byly finance.
V roce 1895 bylo o výstavbě trati rozhodnuto a stavět se začalo na jaře 1898. Vystavba dvacetikilometrové trati proběhla na dnešní dobu nezvyklým tempem. V polovině prosince 1898 byl na trati zahájen veřejný provoz.
Od otevření trati jezdily tři páry smíšených vlaků, osobní a nákladní vagóny. Dráha nejdříve měla tři lokomotivy U37 (13, 14, 15) vyrobené lokomotivkou Krauss v Linci. Kvůli zjednodušení přepravy byly nákladní vagony s normálním rozchodem přepravovány na podvalnících.
V roce 1919 úzkokolejku převzaly ČSD, které v roce 1928 nasadily motorové vozy. V roce 1938 se oblast stala součástí německých Sudet a dopravu na úzkokolejce převzaly Německé říšské dráhy. Na konci druhé světové války v oblasti proběhly boje a, při kterých byla trať poškozena. Doprava byla obnovena až na podzim 1945.
Poslední parní vlak po trati projel 16. prosince 1960. Nákladní doprava skončila v roce 1999. Osobní doprava zůstala do současnosti, i když tlaky na zrušení trati byly silné. Zatím však vítězí romantika a trať zůstává v pravidelném provozu, doprava osob je zajišťována motorovými vozy. (Pokračování) (R.Fischer)
Žádné komentáře:
Okomentovat