Konec parního provozu.
(Předcházející část) První parní lokomotivy na našich železnicích pocházely téměř výhradně ze zahraničních strojíren. Domácí sériová výroba započala rokem 1900 v První českomoravské továrně na stroje v Praze. V roce 1920 zahajuje výrobu parních lokomotiv také plzeňská firma Škoda. Už v roce 1925 byla ve Škodě Plzeň vyvinuta rychlíková parní lokomotiva “MIKÁDO” řady 387.0, a hned to byl stroj nejvyšší evropské úrovně, jemuž se dostalo řady mezinárodních ocenění.
Lokomotiva 310 byla od roku 1878 vyráběna v rakouských strojírnách Krauss Linec, St.E.G., Vídeňské Nové Město a Floridsdorf.
U ČSD sloužilo 38 „Třistadesítek“(poslední do roku 1968). V současnosti jsou některé v provozu při rekreačních jízdách, další slouží jako dekorace u nádražních budov.
V druhé polovině 50. let, kdy parní lokomotivy začaly ztrácet schopnost konkurovat novým lokomotivám motorovým, bylo pod kotly parních lokomotiv spáleno za jediný rok až 8,000.000 tun černého i hnědého uhlí. Výroba parních lokomotiv byla v plzeňské Škodovce ukončena v roce 1958 a o rok později i v ČKD Praha.
Motorové lokomotivy T 679 Sergej duněly na československých tratích v letech 1966 až 1999. Mimo hluku se vyznačovaly vysokou spotřebou nafty (350 litrů na 100 km)
V roce 1981 byl pravidelný parní provoz ČSD definitivně ukončen. Většina parních lokomotiv byla rozřezána a skončila v hutích. V 70. letech byly postupně nahrazovány hlavně hlučnými sovětskými (ukrajinskými) nízkoobrátkovými polodiesely 781 (T 679 Sergej), které u ČSD odtahaly ohromné množství (nyní nepředstavitelné) nákladů,
(Pokračování)(R.Fischer)
Žádné komentáře:
Okomentovat