pátek 2. srpna 2019

Umytá barva z mostu, železnice a auta. Zahradníček komentuje


2.8.2019; 13:54  - Jako obvykle začínám i první srpnový komentář úvahou o počasí. Je takové, jako už bylo mnohokrát ve více i méně dávné minulosti. Usadily se teploty na dlouhodobém průměru, ani srážky v červenci nevybočily. Přesto meteorologové stále straší lidi nějakými extrémy, vysokými teplotami, bouřkami, krupobití, záplavami i suchem. V zahraničí je to strašení ještě výraznější.
Ruční ovládání závor na železničních přejezdech

Když se předpověď povede - to často není - tak jsou meteorologové na koni. Omluvou může být, že letní počasí není všude stejné, vysoké červencové teploty lámaly rekordy na severozápadě republiky, v Německu, ve Francii. Bouřkové průtrže mračen zasáhly různá msta v alpských zemích, Rakousku, Švýcarsku. Rovněž krupobití. To jsou samozřejmě extrémní jevy, se kterými se musí počítat.

Včera se hrála další předkola nejvyšších evropských fotbalových soutěží. Ze třech českých týmů postoupila pouze Mladá Boleslav, Plzeň a Jablonec doma uhrály jen bezbrankové remízy a na hřištích soupeřů prohrály. Zbývá věřit v úspěch dvou pražských vykřičených klubů, Slávie a Sparty. Oba se tento týden náležitě vyplakaly. Slávii bylo za výtržnosti diváků uzavřeno hlediště na utkání s Liberce, což majitele Tvrdíka rozzlobilo, Sparta zase vyčítá rozhodčímu Hrubešovi, že ji v Českých Budějovicích poškodil, když jí za pomoci videorozhodčího neuznal gól a nařídil proti ní penaltu - prostě ji nenechal vyhrát. 

V Praze je veselo vždy nějak. Dva němečtí turisté sprejovými barvami počmárali jeden pilíř Karlova mostu. Památkáři uzavřeli s radnicí dohodu, že nápisy odstraní. Práce měla stát 40.000 Kč a měla trvat 14 dní. Nejdříve si restaurátoři chtěli vzít čas na výběr způsobu a chemikálií, kterými čmáranice odstraní. Nic se nedělo, až jednoho dne zrána se zjistilo, že kresby jsou pryč. Po několika dnech tápání, a snad hledání policií, se přihlásil jakýsi Miroslav Černý, který v noci nápis odstranil obyčejnou horkou vodou, a bezplatně. Památkáři zuří a hledají lupami chybičky, zbytky barvy a poškození mostu, aby neutrpěla jejich prestiž.

V letošním roce došlo na železničních přejezdech k mnoha tragédiím. Podle vyšetřování byli vždy na vině řidiči motorových vozidel. Čtyři mrtví na přejezdu v Černožicích sice vyprovokovaly veřejnost i politiky k úvahám o výstavbě chráněných přejezdů. To se dráze nelíbí, jedny závory prý přijdou na 10 milionů korun. Jedná se samozřejmě o automatické závory na elektřinu a hydrauliku. A tu se objevuje nápad, jestli by nebylo levnější vrátit se k hradlařům, kteří by na frekventovaných silnicích závory zase stáčeli ručně a dohlíželi na vozidla, jestli je nepoškozují.  Myslím, že postavit na přejezdu dvě ručně stáčené závory a přístřešek pro hradlaře by dráhu mnoho nestál. Za zkoušku by to asi stálo. Pokud vím, na přejezdech, kde závory jsou, a některé se ještě stáčejí ručně, k nehodám nedochází.

S železnicí souvisí  i diskuse okolo kamionové dopravy. Kamionová doprava se se stala velmi ziskovou záležitostí. Jinak by v České republice nemohlo být evidováno 95.000 kamionů. To už je pěkná armáda, se kterou dneska nikdo se neodváží bojovat. "Všichni chtějí zboží co nejrychleji, proto musí být kamiony." Železnice a menší nákladní auta typu Avie jsou z dopravy zboží vyřazovány. Co kamiony pod plachtami vozí, těžko odhadovat, ale údajně polovina nevozí nic, jezdí s prázdnem. Naopak některé jsou přetíženy a rozbíjení silnice dvojnásobně.  Zajímavé je, že v USA se podařilo nákladní dopravu včetně návěsů kamionů dostat na železnice, na kterých není skoro žádné místo pro osobní vlaky. Lidé musejí cestovat v osobních autech nebo autobusech. Osobní auto silnice nepoškozuje jako kamiony.

S osobními auty souvisí zpráva z jednoho rakouského města, které zavedlo v centru bezplatné časově omezené stání, které bude důkladně kontrolováno policií. Host do domu (do města), Bůh do domu. Hostinské, obchodníky a jiné živnostníky, a také starostu, už dlouho zlobila dlouhodobě parkující auta. Hrníček trpělivosti přetekl. "Chceme živé město, aby sem lidé přejíždějí na občerstvení a nákupy." říká starosta. "Když najdou náměstí a přilehlé ulice zaplněné auty, která tam parkují jen kvůli pohodlnosti lidí zde bydlících, nezastaví a jedou dál. Domácí lidé mají na dlouhodobé parkování dost místa na okraji města." Kdo si něco podobného dovede představit v českých městech? To by český maloměšťák as i nestrpěl a byla by defenestrace.
Josef Zahradníček


Žádné komentáře:

Okomentovat