2.8.2019; 13:54 - Jako obvykle začínám i první srpnový komentář
úvahou o počasí. Je takové, jako už bylo mnohokrát ve více i méně dávné minulosti. Usadily
se teploty na dlouhodobém průměru, ani srážky v červenci nevybočily. Přesto
meteorologové stále straší lidi nějakými extrémy, vysokými teplotami, bouřkami,
krupobití, záplavami i suchem. V zahraničí je to strašení ještě výraznější.
Když se předpověď
povede - to často není - tak jsou meteorologové na koni. Omluvou může být, že
letní počasí není všude stejné, vysoké červencové teploty lámaly rekordy na
severozápadě republiky, v Německu, ve Francii. Bouřkové průtrže mračen zasáhly
různá msta v alpských zemích, Rakousku, Švýcarsku. Rovněž krupobití. To jsou
samozřejmě extrémní jevy, se kterými se musí počítat.
Včera se hrála další
předkola nejvyšších evropských fotbalových soutěží. Ze třech českých týmů
postoupila pouze Mladá Boleslav, Plzeň a Jablonec doma uhrály jen bezbrankové
remízy a na hřištích soupeřů prohrály. Zbývá věřit v úspěch dvou pražských vykřičených
klubů, Slávie a Sparty. Oba se tento týden náležitě vyplakaly. Slávii bylo za
výtržnosti diváků uzavřeno hlediště na utkání s Liberce, což majitele Tvrdíka
rozzlobilo, Sparta zase vyčítá rozhodčímu Hrubešovi, že ji v Českých
Budějovicích poškodil, když jí za pomoci videorozhodčího neuznal gól a nařídil
proti ní penaltu - prostě ji nenechal vyhrát.
V Praze je veselo vždy
nějak. Dva němečtí turisté sprejovými barvami počmárali jeden pilíř Karlova
mostu. Památkáři uzavřeli s radnicí dohodu, že nápisy odstraní. Práce měla stát
40.000 Kč a měla trvat 14 dní. Nejdříve si restaurátoři chtěli vzít čas na výběr
způsobu a chemikálií, kterými čmáranice odstraní. Nic se nedělo, až jednoho dne
zrána se zjistilo, že kresby jsou pryč. Po několika dnech tápání, a snad hledání
policií, se přihlásil jakýsi Miroslav Černý, který v noci nápis odstranil
obyčejnou horkou vodou, a bezplatně. Památkáři zuří a hledají lupami chybičky,
zbytky barvy a poškození mostu, aby neutrpěla jejich prestiž.
V letošním roce došlo
na železničních přejezdech k mnoha tragédiím. Podle vyšetřování byli vždy na
vině řidiči motorových vozidel. Čtyři mrtví na přejezdu v Černožicích sice
vyprovokovaly veřejnost i politiky k úvahám o výstavbě chráněných přejezdů. To
se dráze nelíbí, jedny závory prý přijdou na 10 milionů korun. Jedná se
samozřejmě o automatické závory na elektřinu a hydrauliku. A tu se objevuje
nápad, jestli by nebylo levnější vrátit se k hradlařům, kteří by na
frekventovaných silnicích závory zase stáčeli ručně a dohlíželi na vozidla,
jestli je nepoškozují. Myslím, že
postavit na přejezdu dvě ručně stáčené závory a přístřešek pro hradlaře by
dráhu mnoho nestál. Za zkoušku by to asi stálo. Pokud vím, na přejezdech, kde
závory jsou, a některé se ještě stáčejí ručně, k nehodám nedochází.
S železnicí
souvisí i diskuse okolo kamionové
dopravy. Kamionová doprava se se stala velmi ziskovou záležitostí. Jinak by v
České republice nemohlo být evidováno 95.000 kamionů. To už je pěkná armáda, se
kterou dneska nikdo se neodváží bojovat. "Všichni chtějí zboží co
nejrychleji, proto musí být kamiony." Železnice a menší nákladní auta typu
Avie jsou z dopravy zboží vyřazovány. Co kamiony pod plachtami vozí, těžko
odhadovat, ale údajně polovina nevozí nic, jezdí s prázdnem. Naopak některé
jsou přetíženy a rozbíjení silnice dvojnásobně.
Zajímavé je, že v USA se podařilo nákladní dopravu včetně návěsů kamionů
dostat na železnice, na kterých není skoro žádné místo pro osobní vlaky. Lidé
musejí cestovat v osobních autech nebo autobusech. Osobní auto silnice
nepoškozuje jako kamiony.
S osobními auty
souvisí zpráva z jednoho rakouského města, které zavedlo v centru bezplatné
časově omezené stání, které bude důkladně kontrolováno policií. Host do domu (do města), Bůh do domu. Hostinské, obchodníky a jiné živnostníky, a také
starostu, už dlouho zlobila dlouhodobě parkující auta. Hrníček trpělivosti
přetekl. "Chceme živé město, aby sem lidé přejíždějí na občerstvení a
nákupy." říká starosta. "Když najdou náměstí a přilehlé ulice
zaplněné auty, která tam parkují jen kvůli pohodlnosti lidí zde bydlících,
nezastaví a jedou dál. Domácí lidé mají na dlouhodobé parkování dost místa na
okraji města." Kdo si něco podobného dovede představit v českých městech?
To by český maloměšťák as i nestrpěl a byla by defenestrace.
Josef Zahradníček
Žádné komentáře:
Okomentovat