neděle 12. prosince 2010

Historie života na kolejích (7)

Severní státní dráha (2).

(Předcházející část) Císař Ferdinand 3. srpna 1842 schválil návrh vybudovat trať z Olomouce do Prahy a Drážďan, přitom se využilo připojení na již hotovou Severní dráhu císaře Ferdinanda.



Trať z Olomouce přes Zábřeh a Českou Třebovou do Prahy se podařilo postavit během tří let (1842 až 1845). Dne 20. srpna 1845 přijel z Vídně do Prahy první vlak. Dráha z Olomouce do Prahy přinesla velký hospodářský rozvoj v oblastech, kterými procházela. Se stavbou dráhy do Drážďan, která navazovala na dráhu z Olomouce do Prahy, se započalo v roce 1845, po dokončení Olomoucko - pražské dráhy. Trať z Prahy do Drážďan byla slavnostně otevřena 8. dubna 1851. Tím byl program vybudování Severní státní dráhy splněn.


V letech 1842 - 45 bylo na českém území vybudováno 481,5 km tratí nákladem 41,5 miliónu zlatých. Oproti Severní dráze císaře Ferdinanda se zde projevil značný pokrok, především v konstrukci vozů a lokomotiv, které spolu s dodávkami kolejnic byly pokryty z domácích zdrojů.




Po roce 1850 se finanční situace Rakouska neustále zhoršovala. Když v roce 1854 dostoupil státní deficit výše několika set miliónů zlatých, bylo rozhodnuto jednat se zástupci francouzského kapitálu o prodeji státních drah. Jednání skončila v prosinci 1854 podepsáním smlouvy o prodeji Severní státní dráhy nově utvořené Rakouské železniční společnosti ovládané francouzským kapitálem. (pokračování)(R.Fischer)

Žádné komentáře:

Okomentovat