Vagóny (2)
(Předcházející část) Zvláštním vagónem, který do vlakové soupravy býval zapojován, především do rychlíkových vlaků, byl poštovní vagón, což byl vlastně mobilní poštovní úřad, v němž cestovali poštovní úředníci, kteří za jízdy třídili dopisy a balíky a v jednotlivých stanicích zásilky vykládali a přijímali.
Poštovní vagón
Ve dvacátých letech začaly ČSD používat jednoduché dvounápravové osobní vozy, které sloužily ještě na počátku sedmdesátých let. Byly dva typy: První typ (Ci) měl otevřenou nástupní plošinu, čelní dveře a uličku středem vozu. Druhý typ (Ce) měl krytou předsíňku a uličku po straně (v některých byla kupé 1. a 2. třídy). Vozy byly rozděleny na dvě oddělení, kuřácké a nekuřácké. Obložení stěn, podlahy, stropy, lavice a police na zavazadla byly dřevěné, úzká okna se otvírala pomocí pogumovaných textilních pásků.
Vagón Ce (model)
Kryté nákladní vagóny (dobytčáky)
Pro osobní i nákladní dopravu vyrobeno mnoho vagónů různých typů. Za zvlášť důležité tehdy byly pokládány kryté vagóny nákladní („dobytčáky“), neboť se s nimi také počítalo při obraně země; mohly být, bez jakékoli úpravy, okamžitě použity k dopravě vojska a koní. Ještě v roce 1960 jimi byli dopravováni cvičenci na spartakiádu. Stejné vagóny sloužily k přepravě kusového zboží (daly se zamknout) i k přepravě sypkých materiálů (např. hnojiv). (Pokračování)
(Robert Fischer)
Žádné komentáře:
Okomentovat