Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

úterý 21. prosince 2010

Historie života na kolejích (16).

Vagóny (2)

(Předcházející část) Zvláštním vagónem, který do vlakové soupravy býval zapojován, především do rychlíkových vlaků, byl poštovní vagón, což byl vlastně mobilní poštovní úřad, v němž cestovali poštovní úředníci, kteří za jízdy třídili dopisy a balíky a v jednotlivých stanicích zásilky vykládali a přijímali.


Poštovní vagón

Ve dvacátých letech začaly ČSD používat jednoduché dvounápravové osobní vozy, které sloužily ještě na počátku sedmdesátých let. Byly dva typy: První typ (Ci) měl otevřenou nástupní plošinu, čelní dveře a uličku středem vozu. Druhý typ (Ce) měl krytou předsíňku a uličku po straně (v některých byla kupé 1. a 2. třídy). Vozy byly rozděleny na dvě oddělení, kuřácké a nekuřácké. Obložení stěn, podlahy, stropy, lavice a police na zavazadla byly dřevěné, úzká okna se otvírala pomocí pogumovaných textilních pásků.


Vagón Ce (model)

Kryté nákladní vagóny (dobytčáky)

Pro osobní i nákladní dopravu vyrobeno mnoho vagónů různých typů. Za zvlášť důležité tehdy byly pokládány kryté vagóny nákladní („dobytčáky“), neboť se s nimi také počítalo při obraně země; mohly být, bez jakékoli úpravy, okamžitě použity k dopravě vojska a koní. Ještě v roce 1960 jimi byli dopravováni cvičenci na spartakiádu. Stejné vagóny sloužily k přepravě kusového zboží (daly se zamknout) i k přepravě sypkých materiálů (např. hnojiv). (Pokračování)

(Robert Fischer)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.