pondělí 28. října 2013

Vzkříšená úzkokolejka se modernizuje.

Úzkokolejné železnice: Severní větev z Gmündu do Litschau (také pojmenovaný česky jako Líčov) a jižní větev z Gmündu do Gross Gerungs (Velké Kerušany) byly postaveny na přelomu 19. a 20. století. Provoz zajišťovaly Rakouské spolkové dráhy (ÖBB). 



Pro nedostatek cestujících by na severní trase zastaven provoz v roce 1986, na jižní trase v roce 2001. V následujících letech se objevily pokusy využívat úzkokolejky jako atrakce pro turisty. Převzala je soukromá železniční společnost, která zavedla letní rekreační provoz. Zájem o výlety vlakem je velký, a tak je železnice s názvem Waldviertelská nejen udržovaná v provozu, ale přibývají i nové stavby a zařízení.

Největší novodobou investicí je stavba nového nádraží v Gmündu. Jedná se o komplex budov (nádražní hala, dílny, depo atd.). Slavnostní otevření stavby v hodnotě 8,5 mil eur (221 mil. korun) je naplánováno na 3. května 2014. Na stavbě denně pracuje asi 60 lidí. Na stěnách haly je 200 m2 skla, na střeše, jejíž celková plocha měří 3100 m2, bylo namontováno  400 m2 skla.

Se stavbou je spokojen jak starosta Gmündu Beer tak zástupci regionálních organizací. Přínos úzkokolejné železnice pro region Waldviertel byl 0,5 mil eur (13 mil. korun) ročně, po postavení nádraží se očekává zvýšení příjmů z turistiky na dvojnásobek.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat