pátek 25. května 2012

Volkswagen: Hitler, Ledwinka, Porsche.


Továrna na výrobu lidových vozů pro všechny pracující lidi byla založena v roce 1937 téměř na zelené louce a byla pojmenována Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH (Společnost pro přípravu německého lidového vozu). Už příští rok byla přejmenována Volkswagenwerks GmbH.
Ferdinand Porsche si prohlíží své dílo z roku 1937.

Podle anglického historika Richarda Edvanse se jednalo o uskutečnění snu německého kancléře Adolfa Hitlera. O něm se příliš neví, že se vášnivě zajímal o auta, i když sám žádné pravděpodobně nikdy neřídil. Hitler nejen prosazoval výrobu nového lidového vozu, ale přímo se zasloužil o to, že nový německý vůz měl karoserii, se kterou se dodnes prohání po světě.
Adolf Hitler si prohlíží model nového vozu.


F. Porsche s H. Ledwinkou.

Hitlerovi učarovaly karoserie vozů Tatra 77 z roku 1934, jimž dal podobu geniální kopřivnický konstruktér Hans Ledwinka (konstruoval také Slovenskou strelu). Stavbou vozu s podobnou karoserií Hitler pověřil dalšího českého Němce Ferdinanda Porsche (*3.9.1875 ve Vratislavicích nad Nisou). Porsche sice měl snahu, prototyp vyjel, ale přišla válka a místo lidových vozů se v nové fabrice opravovala letadla a vyráběly terénní obojživelné vozy  KdF 166, a terénní Kdf 82. U továrny vyrostlo nové město nazvané Stadt des KdF Wagens bei Fallersleben, které po válce bylo přejmenováno na Wolfsburg.

F. Porsche a jeho tank.

Terénní tahač Škoda RSO

Porsche navrhl také několik typů obrněných vozidel (stíhač tanků Ferdinand, a pouze do prototypu dovedený supertěžký tank Maus). Zřejmě kvůli kontaktům s Hitlerem v roce 1937 vstoupil Ferdinand Porsche do NSDAP. Méně je známo, že Porsche se podílel na stavbě zajímavého terénního tahače Škoda RSO (Typ Porsche 175), vyráběného v ASAP Jungbuzlau (Mladá Boleslav), který byl určen pro východní frontu.
Po válce byl Ferdinand Porsche odsouzen za spolupráci s nacisty na 22 měsíců vězení. Rozbíhající výrobu vozu Volkswagen Brouk řídil pod dohledem Angličanů jeho syn Ferry, který zároveň připravoval výrobu sportovních vozů Porsche ve vlastní továrně. Ve svých prvních sportovních vozech ale využil řady dílů Brouka. Ferdinand Porsche zemřel krátce po svých 75. narozeninách 30.1.1951 na následky infarktu ve Stuttgartu, pohřben je v Zell am See.

Hans Ledwinka a Tatra

Rovněž Hans Ledwinka jako šéf kopřivnické výroby byl po válce obviněn ze spolupráci s nacisty (vůz Tatra 111 odebíral Wehrmacht) a odsouzen na 6 let vězení. Po propuštění se odstěhoval do Rakouska, kde se podílel na vývoji nákladního vozu Steyr-Puch (páteřový rám jako Tatra). V roce 1992 byl Hans Ledwinka plně rehabilitován nejvyšším soudem ČSFR a jeho jméno je uvedeno v ženevské síni slávy.

Žádné komentáře:

Okomentovat