pátek 7. ledna 2011

Historie života na kolejích (28).

Parní lokomotiva U37.

(Předcházející část) V roce 1897 vyrobila lokomotivka Krauss v Linci první tři úzkorozchodné lokomotivy pro trať Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Stroje nesly označení U 1 až U 3 (označení U vychází z názvu přípojové stanice v Rakousku Unzmarkt).

Příští rok lokomotivka Krauss dodala 5 strojů (označených U 12 až U 16) pro úzkokolejné trati z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy a z Ondrášova do Dvorců. V roce 1899 tři tyto lokomotivy od stejné lokomotivky dostala trať Frýdlant – Hermsdorf (Heřmanice). Byly označeny názvy 11Ehrlich, 12Ehrlich a 13Ehrlich, podle muže, který stavbu této dráhy prosadil.



Frýdlantské lokomotivy měly zvláštní rozchod 750 mm. Byla to určitá výhoda pro stabilizaci provozu na této trati, protože nemohly být v rámci ČSD přesunuty jinam nebo prodány do zahraničí či na některou soukromou dráhu (např. Beroun – Koněprusy).



Lokomotivy označené U34, U35, U41 pro úzkokolejku z Jindřichova Hradce do Obrataně dodala už libeňská lokomotivka v letech 1906 až 1908.

Lokomotiva U-37 měla vnitřní rám s prvním a druhým dvojkolím pevným. Třetí dvojkolí mělo oboustranný posuv 25 mm. Zadní běhoun, uložený v podvozku Krauss-Helmholtz, měl oboustranný výkyv 30 mm. Parní stroj měl ležaté válce, plochá šoupátka a vnější rozvod Heusinger s rovnou kulisou. Indikovaný výkon parního stroje byl 170 kW (220 koní). K standardnímu vybavení patřil pulsometr, kterým se do vodních van lokomotiv doplňovala voda ze studní a nádrží ve stanicích. Celková váha byla 24 tun. Rozdílné bylo vybavení brzdového zařízení. Některé lokomotivy se vybavovaly ruční brzdou, pákovou, jednoduchou sací brzdou pro lokomotivu a vlak. Na frýdlantské dráze se používala mechanická brzda Heberlein.



Po roce 1918 u ČSD zůstalo celkem 11 lokomotiv U-37. Nejdříve se některé dostaly na Slovensko a Podkarpatskou Rus, po roce 1938 do Německa, Rakouska, Polska i Maďarska. Po válce se jich část vrátila. Poslední byla u ČSD v provozu do roku 1966. Po vyřazení byly některé požívány jako vytápěcí kotle a postupně byly zlikvidovány. V současné době se jako atrakce tu a tam na některé úzkokolejce objevuje lokomotiva U37.002, jiná U37 by měla stát jako dekorace před nádražím v Ružomberoku a pravděpodobně jedna by měla u JHMD v Jindřichově Hradci čekat na renovaci. Pokračování (R.Fischer)

Žádné komentáře:

Okomentovat