čtvrtek 23. prosince 2010

Historie života na kolejích (18).

Prezidentský vagón.
(Předcházející část) Brzy po vzniku samostatné Československé republiky, v jejím čele byl prezident, se objevil názor, že hlava státu musí mít vlastní reprezentační vagón. Rychle se sice rozvíjel automobilizmus, ale železnice byla stále nejrychlejší, nejpohodlnějším a nejbezpečnějším dopravním prostředkem.

Ringhoferův salónní vůz.


Společnosti sice prezidentovi nabízely své salónní vagóny, ale myšlenka samostatného prezidentského vozu byla dostatečně silná už také proto, že prvním prezidentem byl T.G. Masaryk, jenž jako výjimečná osobnost měl v zemi mimořádnou popularitu a respekt.


Prezidentský vůz.

Stavby vozu se ujala v roce 1928 smíchovská vagónka, která se stavbou salonních vozů už měla zkušenosti, a také řadu uznání z různých konců světa. Jeho cena byla 2,700.000 korun. Jednalo se o první celokovový vagón, který u ČSD byl používán. (Pokračování)
(R.Fischer)

Žádné komentáře:

Okomentovat